LeoVegas.dk ready? betfair Kvindebold Sukkerbold Advertisement

Bo Henriksen: SL-strukturen er ikke fair

| Superligaen | 55 kommentarer
Bo Henriksen: SL-strukturen er ikke fair
Foto: Lars Rønbøg / Getty Images
Bruun om Henriksen: Det er svært at være far og Superliga-træner
Er der plads til både Horsens og SønderjyskE i Top 6?
SønderjyskE overhaler Horsens efter sejr over 'Den Gule Fare'
SønderjyskE fordobler føring efter flot opspil
Uro i Horsens-forsvaret: Uhre bringer SønderjyskE foran
AC Horsens' Bo Henriksen mener ikke, at den nuværende Superliga-struktur er fair og påpeger, at der ikke er logik i nedrykningsspillet.

Før denne sæson blev der indført ny struktur i Superligaen, som blandt andet byder på et mesterskabsslutspil og et nedrykningsspil.

Tidligere har blandt andet SønderjyskE's cheftræner Jakob Michelsen overfor bold.dk kritiseret modellen, og han bakkes nu op af AC Horsens' Bo Henriksen.

- Modellen er simpelthen ikke fair. Fodbold behøver som sådan ikke at være fair, men der skal altså være lidt ræson i det, og der er ingen logik i nedrykningsspillet, som det er skruet sammen nu, fordi du har lige så stor chance for at redde dig, uanset om du har nul eller 30 point efter 32 kampe, siger Henriksen til Horsens Folkeblad.

- Min kritik kommer ikke, fordi jeg er manager i AC Horsens, for med ligaens mindste budget kan vi få hjælp af strukturen, men hvis vi skal hæve os lidt op over det, er det bare ikke rimeligt.

Bo Henriksen understreger dog, at der i hans øjne også er gode ting ved den nye struktur – heriblandt udvidelsen til 14 hold og det kommende mesterskabsslutspil.

AC Horsens gæster i dag SønderjyskE.


Af Mikkel Nøhr

55 kommentarer

Foggy 10:13          
Fint med 26 kampe først.

Dernæst burde de syv bedste hold mødes to gange og de syv dårligste hold mødes syv gange. På den måde møder man også de hold, man reelt konkurrerer med om at vinde mesterskabet eller dem, man kæmper med for at undgå nedrykning.

Det giver i alt 38 kampe, hvilket måske endda er for meget i dansk fodbold.
Kong Dario 10:16          
Jeg synes personligt oz, at det er dybt latterligt at nr.14 ikke rykker direkte ud.
Resten af den nye liga struktur kan jeg som sådan ellers godt lide med slut-og nedryknings spil.
brantdk 10:23          
Kun enig med Bo Henriksen. Fra SL ned til 2 div. har den ny struktur været dårligt. Man kan spekuler i enkelt kamp og der er mange kampe som betyder ikke en skide. Heller tilbage til den gamle struktur med 14-16 hold.
GF4life 10:32          
16 hold der mødes to gange, ikke så meget pjat.
Jeller 10:37          
Bo H. Er ikke helt sandfærdig her. Man tager sine point med hen i sin gruppe, hvorfor det naturligvis har betydning for ens placering i gruppen til sidst.

Hvis man udvider ligaen til 16 hold ville FCK dog pive endnu mere over for mange kampe, også laver de vel bare deres egen liga kun med dem selv. Det ville være forfærdeligt for hele DK, FCK er jo eneste grund til at DK er på verdenskortet.

At splitte ligaen i to gør at et hold skal sidde over i hver runde. Det ville nok ikke være hensigtsmæssigt. Ellers skal man tilbage til 12 hold eller øge til 16 hold. Med et slutspil ser jeg det ikke som et problem man øgede antallet af hold til 16. Der ville være en del "nemme kampe" i efteråret også ville den spidse til i foråret hvor de danske sjældent spiller leget europæisk, for de bedre hold.
For de mindre gode hold, ville det betyde et større midterfelt i ligaen. Hold der ikke har meget at spille for.
Spørgsmålet er hvad det kan gøre ved en klub. Måske det ikke skaber noget spænding for klubben i sæsonen, men tilgengæld kan man måske bedre skabe kontinuitet og bruge unge spillere når man ikke er i risiko zonen.

Slutspillet for de nederste hold er lige nu mærkværdigt, og bør nok ændres så de bare møder hinanden normalt.
Synes det er fint at alle holdene ikke bare rykker ned, men skal spille mod 1. Divisions holdet. Det skaber mere kontinuitet for de hold der er gode nok til at være oppe, og sikrer at der ikke kommer så mange "for dårlige" hold op i SL.
SotD 10:41          
Det er rigtig svært at konkludere noget før vi har spillet en sæson til ende. Jeg er dog helt enig med Bo Henriksen i det her med. Uanset hvilken struktur du spiller efter så er det fløjtende ligegyldigt om du har 30 eller 0 point når du ender sidst. Konsekvensen er den samme. Oftest er det direkte nedrykning, og det mener jeg også bør være tilfældet i den ny struktur. Ender du nederst af 14 hold, så er du ikke god nok, og dermed skal du ud - Ikke noget med playoff kampe og ekstra chancer. For det giver nogle rigtig uheldige potentielle situationer hvor nr. 10-11-12-13 ligger absurd tæt inden de sidste par runder, og har drabelige kampe, mens nr. 14 for længst er sat af. Her har de så mulighed for at spare og restituere spillere, imens de tre andre kører sig selv døde. Det er en decideret dårlig løsning hvor man så giver det ringeste hold af alle ikke bare en håndsrækning, men en hel arm.

Man bør efter denne sæson vurdere om ikke det giver bedst mening at tildele nr. 14 en billet direkte til 1. division.

Derudover synes jeg man bør revurdere Europa League playoff løsningen, hvor der også er risiko for noget gris. Som jeg har forstået det møder nr. 7 nr. 10 og nr. 8 møder nr. 9 for at finde ud af hvilke to hold der skal spille semifinale om at møde nr. 3 eller 4 i finalen om Europa League pladsen. Skader og karantæner kan få enorm stor betydning for den plads, og vi risikerer (som jeg lige har forstået det) at nr. 9 ryger i Europa og nr. 10 rykker ned.
SotD 10:45          
Hvis man udvider ligaen til 16 hold ville FCK dog pive endnu mere over for mange kampe, også laver de vel bare deres egen liga kun med dem selv. Det ville være forfærdeligt for hele DK, FCK er jo eneste grund til at DK er på verdenskortet.
Lækker omgang tudefjæs.

Hvis man udvider til 16 hold, så kan man da snildt spille samme antal kampe, eller færre end nu. 2x 15 kampe = 30 spillerunder. Sådan gør de i Sverige og Norge. Det nuværende setup giver 36 kampe. Det tal kan man vel også sagtens nå med 16 hold. Eller 34, eller 38. Det handler bare om hvordan man ønsker at skrue eventuelle slutspil sammen.
Fredag den 28. juli
Advertisement

Mest læste fodboldnyheder (24 timer)

Mourinho: Godt at vi tabte til Barcelona
Torsdag 27. juli kl 09:18
Guardiola efter 4-1 over Real: Vi var gode
Torsdag 27. juli kl 11:34
Barca-boss vil undgå United i Europa
Torsdag 27. juli kl 13:17
Hajduk-chef før Brøndby: Det bliver svært
Torsdag 27. juli kl 09:52
Bild: Hannover vil leje Emre Mor i Dortmund
Torsdag 27. juli kl 11:39

Mest læste fodboldnyheder (7 dage)

Tutumlu ville købe sig ind i Brøndby
Onsdag 26. juli kl 07:39
Emil Larsen stopper karrieren
Søndag 23. juli kl 07:33
Avis: Real og Monaco enige om Mbappe
Tirsdag 25. juli kl 13:13
Ingen tilskuere til Hajduk-Brøndby
Fredag 21. juli kl 10:32
Bekræftet: Tibbling skifter til Brøndby
Fredag 21. juli kl 17:05
Twente henter ung FCK-spiller
Tirsdag 25. juli kl 12:44
Vardar nedlagde FCK i Makedonien
Tirsdag 25. juli kl 21:51
Spurs-boss ryster på hovedet over vilde priser
Onsdag 26. juli kl 08:10
Kongemål af Eriksen da Spurs slog PSG
Søndag 23. juli kl 08:01
Officielt: Marcondes til Brentford
Fredag 21. juli kl 17:09
ACF Fiorentina - La Nuova Viola
08:47
FCH-kaptajn: Stadig stor optimisme i truppen
08:46
Vigen om Brøndby Stadion: Stor oplevelse
08:43
"Superliga tips 2017-2018"
08:41
Pukki: Vi var bedre end Hajduk
08:40
Nej, det hedder det ikke
08:39
Biltråden - igen
08:39
VM-Kvalifikation 2018
08:35
Chelsea FC - All hail the Captain!
08:35
Nej, det hedder det ikke
08:31
Pukki: Vi var bedre end Hajduk
08:31
Mourinho: Godt at vi tabte til Barcelona
08:30
Klopp: Milner bliver klar til sæsonstarten
08:29
AC Milan - Playing real time FM!
08:27
David N: Spillerne var helt fantastiske
08:24
Vigen om Brøndby Stadion: Stor oplevelse
08:23
Nej, det hedder det ikke
08:23
FCM dummede sig i overtiden i Polen
08:21
Biltråden - igen
08:21
Ny Rennes-kant: Afviste Barca denne sommer
08:20
Newcastle Utd
08:16
David N: Spillerne var helt fantastiske
08:15
Esbjerg indledte oprykningsmission med sejr
08:15
EfB-matchvinder ikke tilfreds med spillet
08:15
FCM dummede sig i overtiden i Polen
08:13