LeoVegas.dk ready? betfair Casino Casino24 Advertisement

BIF-boss: Pengemangel er ikke dårligt tegn

| Superligaen | 21 kommentarer
Highlights: Brøndby overkom Vejles frisparksperle og sejrede i anden halvleg
Highlights: Brøndby vandt sikkert over Hobro hjemme
Röcker taler ud om hans mystiske hovedskade: Jeg mærkede, at et eller andet ikke var i orden
Det store Brøndby-puslespil: Hvem er i Brøndby om et år?
Larsson foran kontraktudløb: Ingen dialog mellem anfører og Brøndby
BIF-boss: Pengemangel er ikke dårligt tegn
Foto: Getty Images

Infoboks

Brøndby IF - Vendsyssel
Superligaen Grundspil (16/12)
bet365 1,25 5,75 11,00
NordicBet 1,27 6,00 11,00
Oddset 1,25 6,10 12,00
YouBet 1,26 6,05 10,75
Brøndby skal bruge 15,6 millioner til at dække udgifter, men det er ikke et dårligt tegn, slår bestyrelsesformand Jesper Møller fast. Det skal ses som et udtryk for, at man har foretaget nogle velovervejede og langsigtede investeringer.

Brøndby har onsdag annonceret en kapitaludvidelse, hvor man vil hente mere end 15 millioner kroner, som skal dække udgifterne til blandt andet den nye fanzone, en familielounge og sportslige investeringer.

Det forklarer bestyrelsesformand Jesper Møller på følgende vis.

- Det er for at forstærke likviditeten. Meget af det her er investeringer, som holder i rigtig lang tid, og som vi rent regnskabsmæssigt afskriver på over en længere periode.

- Der skal betales for det arbejde, der er lavet, og vi vidste, vi ville få behov for at få flere midler i kassen, siger Jesper Møller til bold.dk.

Brøndby meddelte i slutningen af september, at man havde lånt 18 millioner kroner af Jan Bech Andersen til at dække netop ovenstående udgifter.

- Det er to sider af samme sag. Det var helt kortsigtet, at vores likviditet var presset, og Jan har været venlig at holde hånden under klubbens økonomi og har afgivet en støtteerklæring - det lån var en udmøntning af det.

- Jan er villig til fortsat at investere, men det er klart, at han også gerne vil have andre med, og det er logisk, da han har allerede en meget stor ejeranddel. Vi vil gerne sikre, at andre også synes, det er en interessant investering, siger Jesper Møller.

Kan du forstå, at nogen måske vil mene, det er et hak i troværdigheden, at I skal ud og hente penge på den her måde?

- Sådan håber jeg ikke, at folk ser på det. Det, at drive en fodboldforretning, er krævende. Der skal investeres. Vi har også investeret i spillertruppen, og det skal man altid gøre - men ikke kun. For så ville det være problematisk. Man skal ikke bare bruge alle sine penge på at vinde mesterskaber.

- Vi ser sådan på det, at vi primært er i underholdningsbranchen, så det at forbedre vores stadionforhold med en permanent fanzone, som vi er meget stolte af, og som også har været med til at hæve omsætningen på kampdage, er en ting, der rækker længere frem.

- Vi har også udskiftet lysanlægget på stadion, så det er meget bedre end før. Det er for at leve op til UEFA's krav, da vi forhåbentlig skal spille flere internationale kampe, siger Møller, som også fremhæver den nye familielounge.

- Det er altsammen investeringer, der skal øge værdien af at gå til fodbold, og det, synes vi, er ganske ansvarligt.

- Vi kunne godt have ventet, til pengene lå i kassen, men vi synes fint, vi har kunnet overskue det her, og da vi havde bemyndigelsen til at lave en kapitaludvidelse, valgte vi at gøre det.

Kan du forstå, at fansene måske tænker, at der nu er ballade, fordi I skal bruge penge?

- Jeg vil bestemt ikke sige, at der er ballade. I det regnskab, vi håber at kunne aflægge for i år, kommer vi ud med et lille overskud for første gang i en hel del år, og det, synes vi, er positivt. 

- Så er der måske nogen, der undrer sig over, at man så kan mangle penge - men der er forskel på likviditet og det regnskabsmæssige, siger Jesper Møller, som glæder sig over stigende sponsoropbakning og rekordstort salg af sæsonkort.

Men kan du ikke godt forstå, at nogen tænker, at fordi I nu har brug for penge, så går det skidt?

- Jo, det kan jeg sagtens forstå. Der er altid svingninger i sådan en forretning. Opturen i sidste sæson styrkede økonomien og skabte noget gejst, og selvom vi ikke tog guldet, så er sæsonkortsalg et udtryk for, at gejsten stadig er der.

- I sommer håbede vi også alle på, at vi kunne komme i et europæisk gruppespil, og det ville også have givet en stor ekstraindtægt - sådan kører det hele tiden op og ned. Vi forsøger at være forsigtige og nøgterne. Der er ikke noget af det her, vi ikke havde indregnet, men der er bare svingninger i sådan en forretning.

- Vi er meget fokuserede på, at vi skal ligge i toppen af dansk fodbold, og vi skal altid spille om medaljer. Det håber vi virkelig, vi kan levere i årene fremover. På den måde skal vi underholde publikum, og på den måde tror vi også på, at vi får en rigtig god forretning, hvor aktiekursen kommer til at stige igen.

Så det her er ikke et dårligt tegn?

- Nej, det synes vi ikke, det er. Det er, fordi vi meget velovervejet har lavet nogle investeringer, som, vi mener, er rigtige. 

- Hvis vi ikke gjorde noget, så ville der ske det, at publikumsoplevelsen gradvist ville blive ringere, og så ville der være nogen, der ville sige, at 'det er lidt kedeligt at komme på stadion', og 'der er ikke sket noget med faciliterne i 20 år'. Så det er det, vi har prøvet at vende rundt.

- Vores meget loyale fans er ikke bare en støtte til klubben. De er også en del af underholdningen og produktet, som folk kommer for at opleve, siger Jesper Møller.

Brøndby-formanden fortæller desuden, at der ikke lige nu er udsigt til yderligere investeringer i samme dur som de, der er gennemført i løbet af 2018. Man er dog hele tiden opmærksom på, om der er ting, der trænger til udskiftning.

nicolai@bold.dk


Se Premier League, Superliga og Europa League   Kom i gang nu på Eurosport Player 
Advertisement

Af Nicolai Skovsgaard Tøfting

21 kommentarer

guldhammeren 11:45          
Ja Ja han snakker og røven går,
BIF kommer sgu ALDRIG til at give overskud.
dgh1896 11:55          
Jeg forstår at pengene bruges på langsigtede investeringer og at opgradering af fanzone mv. er positivt for de folk som lægger penge i klubben (klubbens fans!). Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kan det altså ikke være et positivt tegn at en klub gang på gang på gang må ud og hente penge eksternt.

Det sker også i "den virkelige verden" at virksomheder henter kapital til at investere langsigtet, men slet ikke i det tempo det foregår her - og i "den virkelige verden" vil et potentielt "guldæg" også ligge lige for snuden af investor ved gentagne investeringer, hvilket jo heller ikke er tilfældet her.

Artiklens overskrift lyder "pengemangel er ikke noget dårligt tegn. Sådan kan man muligvis spinne den. Men det er godt nok heller ikke noget godt tegn.

Hvad sker der med klubben den dag økonomien ikke længere er i en højkonjunktur?
Aussie 12:20          
Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kan det altså ikke være et positivt tegn at en klub gang på gang på gang må ud og hente penge eksternt
Tjah, andre virksomheder låner penge i banken til at bygge/udbygge deres fysiske rammer og infrastrutur. Forskellen her er jo at de nuværende ejere accepterer at finansiere det ved at udvande deres ejerandel i stedet for at klubben skulle betale bankrenter på et lån!

Selv FFP reglerne inkluderer ikke investeringer i infrastruktur og faciliteter i deres udregninger!
ForzaDrughi 12:22          
Min bank er af en anden overbevisning.....
Rogosjin 12:25          
Hvad sker der med klubben den dag økonomien ikke længere er i en højkonjunktur?
Et godt gæt er at det vil føre til en nedgang i sponsorindtægter, men den mere direkte grundlæggende fodboldøkonomi er herudover næppe forbandet meget påvirket af konjunkturer.

Der er i alle tilfælde ikke noget som tyder på at hverken TV penge eller tilskuereindtægter tager skade i økonomiske krisetider.

Når det er sagt så udgør sponsorater en ret betragetlig del af danske fodboldklubbers indtægter, og specifikt for Brøndby så satte de rekord på en indtægt på 50 millioner på den konto sidste år (fraregnet det år hvor der var ekstraordinære indtægter fra Kasi Jesper som følge af et stort engangsbeløb), og i 2018 er de på vej mod sponsorindtægter omkring 62-65 millioner
Det er det indtægtsområde Brøndby har vækstet absolut mest siden JBA kom til da de er blevet mere end fordoblet siden dengang. (en stigning på omkring 120% hvilket er ret voldsomt på en så kort årrække).

Nu vil det jo medmindre nogle af sponsorene går konkurs ikke betyde noget direkte, da sponsorkontrakterne jo er bindende, men det kan betyde en del i forhold til situationen når sponsorkontrakterne udløber og skal genforhandles.

I forhold til muligheden for at gå ud og hente penge ind udefra, har det næppe nogen som helst betydning så længe JBA er at finde i BIF.
ForzaDrughi 12:37          
Godt Agger er flyttet til Mallorca, så skræmmer han ikke flere sponsorer væk fra Loungen..
Bangfire 13:28          
Godt Agger er flyttet til Mallorca, så skræmmer han ikke flere sponsorer væk fra Loungen..

???
Søndag 16. december
Lørdag 15. december