Luk

FCN vil arbejde på at få fyldt stadion

| 3F Superliga | 31 kommentarer

Infoboks

FC Nordsjælland - AC Horsens
Superligaen Grundspil (07/03)
Bet25 1,99 3,50 3,40
Oddset 2,00 3,55 3,75
bet365 1,95 3,50 3,60

FC Nordsjælland vil arbejde for at få flere tilskuere, og ultimativt er målet at fylde Right to Dream Park, fortæller kommerciel direktør Trine Hesselund Hopp Møller.

I denne uge holdt FC Nordsjælland et stort pressemøde for at præsentere klubbens nye ejere og ledelsesstruktur.

FCN har nu fået to direktører i form af Mikkel Hemmersam, der har ansvar for det sportslige, og Trine Hesselund Hopp Møller, der har fokus på alle de kommercielle områder.

Sidstnævnte fortæller blandt andet, at man vil arbejde aktivt for at få flere tilskuere på Right to Dream Park, når corona-situationen ellers tillader det.

- Vi har fokus på tre ting. Det første er at være flere mennesker og få etableret tættere relationer til vores nærmiljø i Farum, men også i de omkringliggende kommuner, og så er det at sikre flere fans på stadion, siger Trine Hesselund Hopp Møller.

Den nyudnævnte direktør er klar over, at det kræver hårdt arbejde, men tror på, at det kan lade sig gøre.

- Det findes der jo ikke nogen nemme løsninger på, og det bliver et langt træk, vi skal tage, men vi tror også på, at vi med afsæt i Right to Dream rent faktisk har en unik mulighed for at skabe en differentieret position, og at det også kan være med til at styrke det kommercielle fundament fremadrettet.

- Det kræver noget af os. Det kræver, at vi får mere fyld på fortællingen om, hvem vi er, vores værdier og hvad vi står for. Vi skal have det globale afsæt ind i den rette kontekst, her hvor vi er i Farum, i Nordsjælland.

- Vi skal formå at være mere relevante og nærværende, og så kræver det også, at vi bliver mere synlige og udadvendte, så vi bliver set som et aktiv i vores lokalsamfund og i regionen, siger hun.

Hvad er målet for at få flere på stadion – er det at fylde det op?

- Det ville være skørt, hvis jeg sagde nej til at fylde stadion. Det vil vi rigtig gerne. Vi har ikke sat et specifikt target op på nuværende tidspunkt, i forhold til hvor mange vi gerne vil have på stadion.

- Men vi kommer til at arbejde med det i nogle etaper og sætte nogle delmål undervejs, i forhold til hvordan vi får flere ind på stadion. For os er det step ét. Lige nu er vi jo voldsomt begrænsede, i forhold til hvad vi kan.

- Vi kommer til at sætte nogle mål og løbende evaluere, men det er klart, at ultimativt vil vi da gerne have, at vores stadion er fyldt op både til vores herre- og kvindekampe, siger Trine Hesselund Hopp Møller.

Udover det kommercielle har Trine Hesselund Hopp Møller også ansvar for dele af klubbens administration.


Af Martin Schmidt

31 kommentarer

Dentovltemand2 07:33          
Så skal der sgu deles mange fribillter ud
Gun-L 07:50          
Eller fjernes sæder.
Marc Johnson 08:08          
Er det i Hillerød eller Farum I vil bygge de der tætte relationer til nærområdet?
Binne7 08:23          
Fylde det med hvad?
FC Nordsjælland 08:26          
Gennem en årrække steg tilskuertallet med ca. 500 om året til 4.400 indtil det kom op på 5.800 i mesterskabssæsonen og sæsonen efter. Herefter er det faldet med omkring 500 om året igen og uden corona etc. ligger det vel på omkring 3.000 i snit i dag.

Man må så ærligt indrømme at de omkring 8.000 der er til FCK og BIF kampe er med til at trække snittet pænt op. Det er tit vi kun sidder omkring 2.000 og det giver ærlig talt en flad stemning.

Det bliver et langt sejt træk af få det op på de 5.- 6.000 igen.

Når det nu ligger så lavt er der en masse forklaringer.

Farum er et område med traditionel lav fodboldopbakning. De få fodboldfans der er holder traditionelt med BIF og FCK. Derudover er der en dårlig infrastruktur. For fans uden for Farum (med mindre man bor syd for byen hvor Lyngby ligger) kan man stort set ikke komme til Farum uden en bil.

Efter at FCN havde vundet mesterskabet og spillet CHL forventede alle fans at nu skulle klubben til at være en del af toppen og spille med her, samt udvikle sig i en endnu mere seværdig og offensiv retning. Stor var overraskelsen så, da Hjulmand forsvandt, man ikke investerede penge i holdet, lod alle de bedste forsvinde, erstattede dem med teenagere og begyndte at spille kønsløs fodbold under Olafur. Fans begyndte at sive. Klubben forsømte en stor kommunikationsopgave i at forklare hvordan man allerede den gang var ved at omstille klubben til et talenthold, at det ikke var økonomisk muligt at gøre andet (klubben kørte underskud på dette tidspunkt).

Samtidig med dette opsagde man af uransaglige årsager samarbejdet med fanklubben og de få stemningsskabende fans der var forsvandt, og med dem stemningen. Der var kampe hvor der kun stod 4-6 personer bag målet og sang.

Glæden var stor da Hjulmand kom tilbage sammen med hvad man troede var engelske millionærer der ville pumpe penge i klubben. Endnu en gang forsømte man en stor kommunikationsopgave med at fortælle hvordan man ville skabe Europas yngste og mest talentfulde hold. Da man samtidig brugte det første halve år på at eksperimentere og luge ud i truppen gik holdet fra en 6. plads ved overtagelsen til at ende på en 9. plads, uden at fans fattede hvad der skete og endnu flere smuttede.

Derefter gik man all-in på ungdomssatsningen og kombinerede det med afrikanske teenagere og stadig stod fans måbende og forstod ikke hvad der skete. Det var endnu en kommunikationsopgave man ikke fik løftet. Oven i dette nedlagde man oven i købet kommunikationsafdelingen, fyrede dem alle og fik et engelsk bureau smide tomme slogans ud på diverse sociale medier, fordi et el. andet geni havde besluttet at fans bestod af unge intellektuelle der selv orienterede sig på diverse sociale medier og derfor ikke havde brug for information fra klubben.

Samtidig lykkedes det et ghanesisk konsortium der forsøgte at overtage Right to Dream at plante en historie i Politiken om at RTD/FCN i virkeligheden var skruppelløse forretningsmænd der mishandlede små børn solgte dem og tjente tykt herpå. Man havde fået tre tidligere spillere samt en nuværende der ikke slog til, til at stå frem med fabrikerede historier herom og Politiken hoppede i med begge ben og undskyldte sig senere med at de blot havde viderebragt historier som 4 personer med navns nævnelse havde stået frem med. Her røg endnu flere fans.

Samtidig går det pt. så hurtigt med spillere, at lige så snart de har præsteret ½ år så er man sikker på at de bliver solgt. De få fans der er tilbage har lidt svært ved at forstå hvor hamrende dyrt det er at drive to fodboldakademier uden sponsorer og tilskuere og der er en generel mistro til at det nok at Tom Vernon der bruger dem på en mio yacht i sted i Caribien (selvom regnskaberne tydeligt viser noget andet). Igen en stor kommunikationsopgave som FCN har misset.

Samtidig hermed fortæller FCN at man nu vil flytte træningsanlægget til Hillerød, hvilket fans udlægger til at man skider på fans og flytter fra byen. At det handler om at man kun har 1,7 træningsbane og en kommune der nægter at samarbejde om at man kan udvide de alt for begrænsede faciliteter som man faktisk får tilbudt gratis i Hillerød får FCN ikke kommunikeret.

Oven i det hele sælger man så FCN til et egyptisk mia. firma indregistreret på Cayman Islands. BT har allerede været ude med historier om korruption, skattely, fængselstraffe, etc. Dykker man ned i det viser det sig at der er tale om beskyldninger, mistanker, undersøgelser som alle er endt med frikendelser. El. f.eks. at en enkelt anløben person har investeret i et firma ejet af Mansour gruppen. Igen står FCN og magter ikke kommunikationsopgaven og lader omdømmet smuldre i omverden. (Det er ganske svært at sætte sig ind i en virksomhed med 60.000 ansatte baseret i Egypten, og fremtiden kan vise at jeg tager fejl om Mansour Group, men de ting der har været bragt frem ind til nu har udelukkende været grundløse anklager og rygter - og enkelte forhold der KAN være uldne i kanten, men som det ikke er dokumenteret rent faktisk er det)

Det er lidt af en opgave som FCN nu er ude på. Jeg tror heller ikke at man denne gang fatter kommunikationsopgaven og jeg kan formentlig forvente at sidde sammen med de 200 andre rosédrikkende fans og 10 stemningsskabende fans i fremtiden.

Men det er noget god fodbold vi ser. Det er eddermaneme nogle spændende talenter vi oplever. Dykker man ned i det hele ser man også at hele RTD Group er med til at give håb, muligheder og hjælp-til-selvhjælp i Afrika og så smager roséen pludselig ret godt, mens man nyder det ungdommelige flotte fodbold.
bruger 151464 09:26          
"FC Nordsjælland" fint indlæg!
Da jeg ikke FCN fan, kender jeg ikke til hele din viden. Men er dog overbevist om, at det er svært at lave en loyal fanbase, når man altid sælger de bedste spillere og dermed sender de unge menneskers idoler videre...
Jasperthesjasper 09:50          
Hold da op en masse undskyldninger FC Nordsjællland. De er sikkert valide nok, men til syvende og sidst handler det jo bare om at produktet ikke er spændende nok. FCN spiller måske fin fodbold og det er ganske sympatisk at man satser på lokale og afrikanske talenter, men når alt kommer til alt så er det der definerer en fodboldklub langt mere uhåndgribeligt.

Det er fx historie, og selvom i har haft 17 år, så har i ikke formået at skabe en fortælling som overordnet set er særlig fed. Ja, man har satset på offensiv fodbold med egenproducerede talenter - men man har også snydt og bedraget borgerne i egen kommune og man har haft mindst to rødvinsalkoholikere i spidsen af klubben. Og nu senest to udenlandske rigmænd. Det er bare ikke nemt at engagere sig i, i længden.
Torsdag 4. marts