Luk

Landsholdets sponsor-problematik er løst

| EM | 3 kommentarer

Infoboks

Israel - Danmark
VM Kvalifikation UEFA Gruppe F (25/03)
Oddset 4,70 3,40 1,72

Erhvervsministeriet oplyser tirsdag, at der er indgået en bred politisk aftale om at justere lovgivningen, så det igen bliver muligt for klubber og foreninger at reklamere for både betting og banker.

For nylig var Arbejdernes Landsbank ude med en trussel om at trække sit sponsorat til det danske landshold, fordi der endnu ikke var fundet en løsning på den problematik, der medførte, at banker ikke måtte sponsorere på samme platform som betting-udbydere.

Derfor har banken ikke været at se på landsholdets dragter i efteråret, da landsholdet også er sponsoreret af Danske Spil, men tirsdag kan landsholdets hovedsponsor så notere sig, at der endelig er fundet en løsning ved en politisk aftale, som nu skal behandles i Folketinget.

Det oplyser Erhvervsministeriet på sin hjemmeside.

- Regeringen har sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgået en aftale, der justerer aftalen om opgør med kviklån fra december 2019 i forhold til sponsorater af sportsklubber og foreninger fra markedsføringsforbuddet, skriver Erhvervsministeriet og understreger:

- Dermed kan sportsklubber og frivillige foreninger fortsat blive sponsoreret af banker og andre forbrugslånsudbydere - også selvom de samtidig har sponsorater fra spiludbydere.

- Undtagelsen gælder for den markedsføring, der sker af forbrugslånsudbyderen ved sponsering af klubber eller hold og sponsorering af almennyttige foreninger og fonde.

- Det vil til eksempel sige, at trøjesponsorater, navnesponsorater, klubblade, bandereklamer, sponsorvægge og lignende som forbrugslånsudbyderen betaler klubben eller foreningen for, må optræde i sammenhæng med spillereklamer.

- Markedsføring af forbrugslånsvirksomheder eller af kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere vil fortsat være forbudt i en reklame både online, på TV, og i det offentlige rum, hvis markedsførings sker i forbindelse med spil eller spiludbydere.

Aftalen skal nu behandles i Folketinget, og regeringen vil lægge op til, at forslaget behandles i denne Folketingssamling, så det kan træde i kraft inden sommeren, lyder det.


Af Jonas Dalgård
Lørdag 6. marts