Luk

bold.snak

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 19 20 21 ... 118 119 120 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Krook
bruger
13. nov. 2011 21:38
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Afhængig af nation, kan du gå mod højere trade efficiency og compete chance i domestic policy og NIs, efter en ~50 år kan du sidde med 5 merchants i alle CoT´er og dermed lave mere end rigeligt med penge selv med kun en Master of Mint. Derudover går AI´en tit amok i inflation, så du vil stadigvæk have dine ting billigere end modstandere medmindre du går helt amok. Jeg plejer typisk at holde inflation på en 3% i tilfælde af events etc.
BSZn
bruger
13. nov. 2011 21:59
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Hordes har et problem med inflation, ligegyldigt hvordan du vender og drejer det. Ifølge samtlige mine erfaringer har hordes simpelthen bare brug for flere penge end deres økonomi kan yde (af flere årsager: konstant krig, konstante oprør, generelt ret fattigt land, elendig tech speed), derfor vil du næsten uungåeligt komme i en inflationsspiral. Den eneste (effektive) måde jeg har fundet til at undgå den på er derfor at konstant arbejde hen imod et mål: at stoppe med at være en horde.
Dette gøres igennem en westernisation process (som er et HELVEDE i DW), nå govt tech 10, og så komme ud af det ASAP derfra. Problemet er bare at westernisation går meget langsomt med et stort land, grundt lang tid for at få stability igen, flere province specific events der smider din stability, og længere tid på slider moves, ELLER ved at forme Mughal Nation, hvorefter verden ligger åben for dig via traditionel krig.

Der er to andre teoretiske muligheder, som jeg dog ikke har gennemført selv:

At udvide sig langsomt, dermed holder man succession crises nede (det største problem til at starte med), samtidig med at man konstant holder sine naboer i tribut/krig-cykluser. Tribute går som jeg husker direkte til din pengekasse, ikke til tech, og skal hentes ud via minting, dermed har du råd til en lidt større hær, og dermed mindsker du brugen for at minte. Det samme med krig, som en horde får du mere ud af at loote en provins, så der kan også hentes (en smule) penge der. Alt dette kan sagtens gøre dig til en konkurrencedygtig lokal magt, men den er i længden uholdbar, af den simple grund at du tech´er med kun 1/15 hastighed af Latin tech group (i praksis endnu lavere, pga dine elendige provinser som du starter med), så før eller siden vil der komme nogen irriterende europæere og lave alle dine fancy ryttere til en bunke dyrt, forbrændt kød.

Den sidste har jeg prøvet med en moderat succes: angrib alt hvad der bevæger sig. Du er fra det tidspunkt du starter i et konstant kapløb imod tiden, pga elendig techspeed og ringe økonomi, så du skal udvide dig til alle fronter. Loot alt, udvid konstant din hær, hold nogle fjender i tribute, mens du annekterer de andre. Denne konstante udvidelse har kun et formål: at få en konstant større hær. På et tidspunkt hvor du har omkring 100-150.000 mand, vil du nå en masse, hvor du kan slå oprør ned, uden at du hæmmer din krigsindsats. Og så satser du simpelthen "bare" på at du kan hamre igennem Europa inden de når land tech 18 (den mest kritiske tech i spillet at nå først, da den halverer antallet af tab i slag for dig). Denne metode kræver dog en enorm mænge micromanagement; der er konstante oprør, over alt, du er konstant i krig, og du skal hele tiden holde øje med dine pengereserver, inflation, og vigtigst af alt, War exhaustion. 20% ekstra revoltrisk over alt (kombineret med de 5% du allerede har for at være horde), kan være altødelæggende. I mit spil med mongolerne, bruger jeg nu, allerede i år 1445 næsten 10-15 min pr. spillet år, bare for at landet kan holde sammen.

Mht inflation er der kun en løsning: lad være med at have en større hær end dit land kan holde til. 5% inflation er ok, hvis man har besværligheder i begyndelsen, 10% er ok, hvis du har brugt det på kritiske udvidelser, alt over 20% er efter min mening en gamebreaker. Nogen har 30% som deres maks. 0% inflation er ikke nødvendigvis at foretrække hvis du har brugt pengene ordenligt, men jeg prøver oftest at holde den på 0.
Du har dog en fordel ved din ringe tech-hastighed, og det er at du ikke får brug for dine magistrates til bygniner, men du kan bruge dem på cultural tradition, så er der 0.10-0.12 om året til dig der, efter en 10 års spil... og nej, desværre kan man kun have en advisor af hver slags i DW.

Det KAN godt lade sig gøre at lykkedes med en horde, man skal bare huske at hordetilstanden skal næsten under alle omstændigheder være midlertidig. Og så vil jeg lige diskret smide mit Mongol imperie i år 1445 ind her, lige før det skal omdannes til Mughal Imperiet (jeg skal lige have resten af Indien infamy-frit, gennem mine besættelser)
http://i134.photobucket.…45824_1.jpg
Glory, Glory Man United!

Dette indlæg er blevet rettet 13. nov. 2011 22:01 af BSZn
Sir
Moderator
14. nov. 2011 08:23
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Som altid et flot indlæg BsNZ. Jeg opholder mig pt på den arabiske halvø selv, så jeg synes det var lidt sjovt at spille med de lande.
Dette er en signatur.
BSZn
bruger
14. nov. 2011 15:52
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Udfordringer i spillet er altid sjove. Powergaming ødelægger tit spil, og er derfor bedst brugt til multiplayer spil (der desuden kræver en helt anden tilgang end SP). Hvis du har tænkt dig at holde dig til de provinser, skal du nok få et sjovt spil ud af det, det giver bare frustrationer en gang imellem. En af de sjovere spil er også at tage en OPM tysk stat og bestemme sig for at man ikke må annektere nogle andre provinser, dog kommer det til at tage nogle forsøg.
Glory, Glory Man United!
Slettet(441819190908)
bruger
14. nov. 2011 16:03
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Hvis ikke man annekterer andre provinser, så bliver spillet da ret kedeligt? Eller hvad?
Man kommer da hverfald ikke meget videre ifht starten da man hverken udvider sit land eller andet.
A little girl is in the bathroom when her father steps out of the shower.
She says, “Daddy! When am I gonna get a penis?”
“As soon as Mommy leaves for work.”
BSZn
bruger
14. nov. 2011 16:44
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Man er dog nødt til at powergame mht vassaliseringer, handel og i sidste ende gå efter at blive kejser. Men man må jo gøre op for sig selv hvad man vil med spillet, om det er at skabe et verdensimperie eller skabe nogle udfordringer for sig selv. Nu har jeg selv spillet så mange spil, at det bare at erobre til højre og venstre, bliver lidt kedeligt for mig.
Glory, Glory Man United!
Sir
Moderator
15. nov. 2011 16:11
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Kører spillet også markant langsommere hos jer med Magna udvidelsen? Især ved månedsskift kører det så langsomt her at det faktisk bliver et stort irritationsmoment for mig.
Dette er en signatur.
Slettet(441819190908)
bruger
15. nov. 2011 16:32
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Er startet op som "The Hansa" og har lagt mærke til at det vil være noget nær selvmord at begynde at angribe nogle af de omkringliggende provinser. Og samtidigt har jeg ret svært ved at alliere mig med nogle af de større "naboer". Hverken Frankrig, Danmark eller Bohemen er til en evt alliance.
A little girl is in the bathroom when her father steps out of the shower.
She says, “Daddy! When am I gonna get a penis?”
“As soon as Mommy leaves for work.”
Sir
Moderator
15. nov. 2011 16:35
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Prøv at læse tråden fra start, så får du mange værdifulde tips.
Dette er en signatur.
qanatoli
bruger
15. nov. 2011 16:44
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Er startet op som "The Hansa" og har lagt mærke til at det vil være noget nær selvmord at begynde at angribe nogle af de omkringliggende provinser. Og samtidigt har jeg ret svært ved at alliere mig med nogle af de større "naboer". Hverken Frankrig, Danmark eller Bohemen er til en evt alliance.


Jonas, du skal tænke noget anderledes end i de fleste andre strategispil, hvor militær erobring og aggressivitet er vejen frem. Du kan erobre verden med et hvilket som helst land, men hvis du bare går amok og kaster dig ud i total krig med det samme, så dør du enten fordi de andre lande allierer sig mod dig, eller fordi din økonomi bryder sammen.

EU ligner på mange måder Football Manager mere end det ligner et normalt (krigs)strategispil. Hvis du starter med et land, der ikke er en stormagt, så må du bygge op før du kan agere aggressivt. Og du skal vælge en taktik, der passer til landet - uden at kende Hansaerne, så ville mit bud være, at de har langt bedre forudsætninger for at blive en handelsstormagt end for at vinde krige i nordtyskland.

Selv hvis du vil føre krig, så skal det "tilrettelægges" - undgå bare at overfalde en nabo, men få i stedet en mulighed for at træde ind i krigen via en alliancepartner eller lignende. Hvis du er en tysk handelsmagt, så gå efter at blive kejser, så kan du føre krig mod dem der angrib er resten af den tyske orden (det kunne man i hvert fald i den version jeg har spillet, kan ikke lige huske hvad den hed).
A good friend will help you move. A really good friend will help you move a body.

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 19 20 21 ... 118 119 120 Vis alle sider