Luk

bold.snak

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 47 48 49 ... 118 119 120 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Viking87
bruger
29. maj 2014 17:58
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Jeg fandt DLC´en på steam og er ved at hente nu, håber det er fedt!
stofferc
bruger
29. maj 2014 18:41
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Brandenburg har vist allerede idéerne, men det spil jeg havde størst succes med startede Pommern.
-
BSZn
bruger
29. maj 2014 21:07
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

PRU er ret let at forme med en del lande, men de klart letteste er TEU eller BRA. Men eftersom at PRU kræver at man er konverteret væk fra katolicisme, er TEU er måske lidt lettere, eftersom det er et theocracy og dermed starter med en ekstra missionary og som deres 5. idé får +2% missionary strength. Det vil gøre en reformation langt mere smertefrit, men eftersom at man sjældent har virkelig mange provinser i start-1500 har mange provinser, er en reformation måske alligevel relativt harmløs i forvejen. Om ikke andet, kan man teoretisk få den 4. national idea omkring 1469, optimalt set omkring 1480, så man burde sagtens kunne nå at få de +2% missionary strength.

Wealth of Nations: Vent med at købe det til efter første hotfix kommer. Til min store skuffelse er der stadig nogle bugs som gør spillet problematisk, bl.a:

-Crash ved alle mods aktive. Nogle gange crash ved at have inaktive mods.

-Danmark kan på nuværende tidspunk ikke integrere Norge. Faktisk kan ingen annektere junior partners i unioner på nuværende tidspunkt, men eftersom en meget stor del af DAN potentiale ligger i dens unioner er det her et seriøst midlertidigt nerf til. Sjovt nok havde ingen hos Paradox ikke tænkt sig at teste Danmark igennem inden spillet kom ud....

-Problemer med ironman; lad være med at starte Ironman spil op lige nu, åbenbart har det en vane for at ikke gemme korrekt og dermed miste sin ironman status. Mange har desuden problemer med at overhovedet få ironman til at virke.

-Måske er revolts blevet lidt for OP. At se 13,000 oprørere i en provins med 2 base tax er nu langt fra unormalt. At fjerne al revolt risk fra Konstantinopel med TUR ser ud til at komme til at tage langt over 150 år, med revolts på op imod 50k mand.
Glory, Glory Man United!

Dette indlæg er blevet rettet 29. maj 2014 21:22 af BSZn
BSZn
bruger
30. maj 2014 11:50
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Første hotfix til WoN er på vej i dag:

Johan:
- Harsh Treatment now lasts 15 years instead of 10 years.
- Minimum Revolt Risk from nationalism is now 20% of the Revolt Risk given.
- Revoltrisk increase on revoltsize scaled back to 20% of previous value.
- Fixed the problem where some users got access to WoN without having bought it.
- Budgetview no longer thinks you get more from vassals than you do.
- Fixed a glitch that made it impossible to convert to Sikh religion.
- Its now possible to finish integrating a union partner.

Its in testing now, and will go live before the end of the day..
Glory, Glory Man United!
Viking87
bruger
30. maj 2014 14:19
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Jeg fik selvfølgelig startet et spil op i går med Brandenburg, og kan sagtens genkende de voldsomme revolts!

Er hotfix normalt save game compatible?
BSZn
bruger
30. maj 2014 14:44
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Det burde de være. Alle fixes undtagen den der skulle rette PU´s ser ud til at være rettelser i /common/ filerne, og de giver normalt ikke nogen problemer med gamle save games. Dog beholder du formegentlig stadig de penalties du har fra dit gamle save game, så som slutdatoen på Nationalism Revolt Risk, samt det meget høre AE relations penalties der kommer. Men det burde løse sig selv i løbet af et par årtier. Dog har jeg bestemt mig for at jeg starter forfra med min nye playthrough, hvor jeg ville lave et magtfuldt Skandinavisk Østindisk Kompagni.

Rettelsen mht PU integration er dog nok en ændring i .exe filen, og det kan oftere give problemer med save game compability. Måske kan det give problemer hvis nogen allerede har gang i en integration som er blevet stoppet, måske ikke.

Ud over de andre hot fixes arbejder Paradox også lige nu på nogle ændringer med den virkelig aggresive aggresive expansion der kom. Det lykkedes mig i går med at få aggresive expansion relation penalties med lande i Centralasien, fordi jeg vassaliserede to Electors i HRE.

EDIT: pr. 16:20 i dag var WoNs første hotfix ude. Der er ingen problemer med gamle savegames.
Glory, Glory Man United!

Dette indlæg er blevet rettet 30. maj 2014 16:51 af BSZn
Kratos
bruger
30. maj 2014 19:07
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Jeg spiller som Portugal (EU4) og har rushet koloniseringen med et klart minus konstant (som blev finanseret ved at slagte indfødte) så jeg ikke har lån osv.

Jeg har nu omkring en 15 provinser allerede i Nord-, Syd- og Mellemamerika og først nu er Spanien som de eneste begyndte at kolonisere. Jeg har derfor tænkt mig at fortsætte med at få så mange provinser i den nye verden som jeg kan.

Men der efter skal jeg selvfølgelig prøve at generere penge igennem trading og jeg må indrømme jeg ikke forstår en daddel af tradingsystemet i EU4.

Hvordan kommer jeg bedst til at tjene penge via alt det nye land jeg får fat i?
FCK og United siden \´92.
BSZn
bruger
30. maj 2014 19:11
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Har du nogen DLC´er? Der er lidt forskel på om du spiller vanilla, CoP eller det helt nye WoN. WoN kender jeg dog ikke det store til, men det skulle ikke være videre relevant for kolonier i Amerika.
Glory, Glory Man United!
Kratos
bruger
30. maj 2014 19:13
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Ah tænkte jeg nok jeg skulle have specificeret det, men det er Vanilla jeg spiller. Har ingen expansions, kun nogle af de der flavourpacks.
FCK og United siden \´92.
BSZn
bruger
30. maj 2014 20:24
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Ok, det gør det lidt simplere. Du kender sikkert det meste af det jeg skriver her, men jeg tager den bare fra starten, så kan jeg copy/paste den en anden gang hvis det bliver nødvendigt.

Alle provinser genererer noget værdi i production. Det får du selv hvis du ejer provinsen i helt normale månedlige indkomster. Ud over det så genererer hver provins nogenlunde den tilsvarende værdi i trade value (det kan variere lidt alt efter hvilke bygninger der er bygget i provinsen, efterspørgsel på en vare, produktion, etc).

Hvis du ser på trade mapmode nede i højre hjørne, kan du se hvordan trade fordeles i verden. Alle provinser er del af en central trade node, og man har der kontrol med en hvis procentdel af værdien i den trade node. Dette afhænger af det lokale trade power man har i den node, og er baseret på hvor meget trade power ens provinser genererer og hvor meget trade power ens light ships som patruljerer i noden genererer, alt sammen påvirket af dine trade power modifiers (prestige +/- 15%, trade efficiency op til 200%, stability +/-3%, etc. Procenterne er additive). Så hvis du eksempelvis har 150 trade power i trade noden og alle andre lande tilsammen har 300, så har du kontrol med en 1/3 af værdien i den pågældende trade node. Trade value spreder sig også passivt "imod strømmen" med 5%, så hvis du har 150 trade value i en trade node, så får du gratis 7.5 trade value i de trade notes der er en fra, og 0.375 i dem der er to fra, osv.

Hvis man ikke har en merchant i en trade node, så sker en af to ting automatisk: hvis din hovedstad er del af trade noden, så henter den automatisk den værdi af traden som du kontrollerer direkte til din income. Hvis din hovedstad ikke er i trade noden, så sender den "din" værdi den kortest mulige vej imod den trade node din hovedstad er i, hver gang den når en ny trade node bliver den pågældende værdi ganget med din trade power modifier.

Hvis du har en merchant sker der lidt andet: Du kan selv vælge en af to ting: hvilken retning du vil sende din trade value, og du får en lille bonus på 2 trade power, eller "collect trade" i den pågældende trade node, så det ikke bliver sendt videre. Dette giver dog en -50% multiplikativ trade power modifier i trade noden, hvis din hovedstad ikke er i den. Hvis du har en merchant i din home trade node, får du også en 10% multiplikativ bonus til hvor mange penge du hiver ud af den trade node. To trade nodes er "end notes": Sevilla og Antwerpen, og der kan dermed ikke sendes trade fra dem.

Første mål med trade:
Opnå mest muligt trade power i din Home Trade node. Portugal er heldige på den måde, at selvom de starter langt mindre værdifulde provinser end Castille, så får de "gratis" en +30 trade power bonus fra deres start provinser (+20 fra Lissabon, +10 fra Porto), og har en mission for at få Tangiers som er yderligere en +10 bonus. Castille får +20 fra provinsen Andalucia, så overvej meget kraftigt at gå ind i en krig bare for at få den. Til sammenligning, så giver alle andre coastal provinces 1.5 trade power og inland provinces 1 trade power. Hvis en provins skal give mere, så er vi ude i langtidsinvesteringer i bygninger og trade tech. Alle andre flodudløb giver +10 lokalt +10 TP og andre "important centres of trade" (Venedig fx) yderligere +10TP. Sjælland får den største enkelstående TP bonus i hele spillet, Øresundstollen med +20TP.

Light ships: De skal patruljere konstant og skal som en let regel udgøre 50%+ af din naval force limit. De første light ships giver +3 trade power stykket. Heavy ships er møg dyre, både i produktion og vedligeholdelse, så hold dem på et nogenlunde minimum, så du kan få din naval force limit banket helt op på light ships som skal patruljere. Husk at du får aftagende marginalt udbytte for hvert ekstra skib du smider ind i hver trade node, så de er meget sjældent værd at presse endnu flere skibe til at patruljere samtidig efter at man har 50-75% af alt trade power i en node. De skibe er mere værd andre steder. Dog kan det nogen gange være det værd, da hver dukat som du får, får dine modstandere ikke, så det kan være en måde at langsomt kvæle Castille på.

Merchants: Det gode ved trade power og andre trade value modifiers er at de er multiplikative fra trade node til trade node. Det betyder at hvis du sender 4 dukater fra den Caribiske trade node til Western European trade node og så videre til Sevilla, så får du din værdi ganget hver ganget med din trade power modifier. Omkring 1600-tallet er en trade power modifier på 70% normalt (+40% fra tech i 1608 15% fra prestige, 10% fra trade ideas, 5% fra Portugisik traditions), så det vil gøre dine 4 hypotetiske dukater til 4*1.7*1.7=11,56, som du så henter med +109% effektivitet i Sevilla (70%+10% fra national trade income modifier fra Trade idea 7 + 10% for Portugisisk ide 7 ganget med de ekstra 10% for at have en merchant i Sevilla. Altså så hvis du kan holde 75% trade power i Sevilla, kan du hente lidt over 18 dukater på de sølle fire du producerer i Caribien. Og det kan blive meget mere. Derfor er merchants og trade noget af det der kan give de mest ekstreme former for min/maxing, da hver trade node er multiplikativ med hinanden.

Ovenstående er overstreget, siden det åbenbart er blevet rettet i en tidligere patch. Bonussen er nu 5% for den første merchant der sender trade value tilbage til din collect node, og op til samlet set 11,3% ved 5 merchants i streg. Derfor kan det nu ofte langt bedre betale sig at collect trade i nodes som du har næsten 100% kontrol i, og så bruge dine andre merchants til at sende trade imod din nærmeste collect node.

Med Portugal vil jeg derfor råde dig til at gøre alt hvad du kan for at få meget kontrol med den Caribiske trade node, og så bruge rigtig meget tid på at patruljere Western Europe trade node .Frankrig og specielt England er ofte rigtig stærke her, pga alt deres lokale trade power der går imod strømmen med deres 5%, endnu mere England fordi de har naval force limit til at bakke det op. Castille/Spanien kan også ofte være stærke her, men hvis du tager Andalucia fra dem er de langt svagere mht trade.

Gå efter som miminum at få en merchant i Sevilla (duh), Western Europe, Caribien, Cap Verde, Brasilien og evt også Thirteen Colonies. Drop din merchant i Genoa, så snart man går igang med Amerika, kommer alt den gode handel derfra.

Hvis du ikke allerede har det, tag Trade Ideas og Expansion ideas. Trade for de 3 ekstra merchants og expansion for +1 colonist, +1 merchant og +20%(!) global trade power.

Et andet lille trick er også at bruge en merchant i den trade node som Cape Verde er i sende alt trade value der kommer syd fra Afrika (det stiger kun jo længere man kommer i spillet), imod Caribien hvor du har enorm kontrol, for lige at få to ekstra trade nodes på den værdi, inden det igen kommer tilbage til Sevilla. Overstreget igen fordi det ikke er så meget værd som før.
Glory, Glory Man United!

Dette indlæg er blevet rettet 30. maj 2014 20:34 af BSZn

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 47 48 49 ... 118 119 120 Vis alle sider