Luk

bold.snak

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 60 61 62 ... 119 120 121 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Sir
Moderator
15. marts 2015 09:13
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Hvilke national ideas snupper i først? Som regel trade? Det kommer jo nok an på hvem man er, men er der nogle man altid bør tage først uanset?
Dette er en signatur.
Rogosjin
bruger
15. marts 2015 09:29
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Er der ikke noget automatisk opsamling af trade i ens hovedstad, og giver det mening at flytte ens hovedstad til et CoT hvis man har det?

Selv efter at have læst overstående indlæg har jeg problemer med at få trade til at fungere for mig.

Et andet problem er at jeg som kolonimagt er at jeg har brug for voldsomt mange store skibe for at holde min tarif oppe (og fordi jeg konstant lander i kring med UK hver gang jeg synes Castillien skal have en omgang prygl), og jeg samtidig bliver nød til at have mindst 3 transportflåder (Amerika, Asien og Europa) det gør naturligvis at jeg ikke har så forbandet meget plads tilbage til handlesflåeden.

Verdensimperiet er en lang hovedpine.
Someday, someday, someday, someday, someday, someday Leeds United
Sir
Moderator
15. marts 2015 09:40
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Jeg er startet som Shammar, for at lave Arabia Coffee achievement. Nærmeste tradenode er Basra. Jeg har en merchant der styrer trade videre til basra hvor jeg så opsamler. Giver sløje 0.44 i profit. Er det den rigtige måde at gøre det på?
Dette er en signatur.
Krook
bruger
15. marts 2015 11:02
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

@Rogo Du kan flytte din "main trading port" til andre trade nodes, hvis du har en provins inden for dens område. Mht. flåde er det selvfølgelig altid at finde en balance. Min erfaring er at det kan være svært at have råd til at fylde hele din forcelimit med heavy ships, hvis du ikke har nogle af de ekstra indtægter light ships giver senere i spillet.

@SirC
Shammar er så små til at starte med at det ærligt talt nok er begrænset hvad det ændrer at rykke rundt med ting. Sæt din ene merchant til at collecte i Basra noden, og flyt ham så evt. ud for at "transfer trade" andetsteds når du begynder at udvide og få mere trade power andre steder.
Dette indlæg er blevet rettet 15. marts 2015 11:08 af Krook
Sir
Moderator
15. marts 2015 11:47
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Fik mig en særdeles lækker alliance med både Ottomans og Mamluks. Det er fandme fedt når nogle af de andre dumme arabere eller Timruds angriber. Jeg har nu indtaget både Hejaz, Hasaa og så ejer jeg Basra og Grane.
Jeg har problemer med Iraqi nationalists. Den skriver jeg ikke kan ændre culture i en provins med Nationalism. Er det noget jeg kan ændre på?
Dette er en signatur.
Krook
bruger
15. marts 2015 12:27
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Du kan hæve autonomy i provinsen, det mindsker unrest med 10%. Derudover må du bare vente på at det går væk, typisk vil man få et oprør i hver provinsgruppe man tager medmindre man hæver autonomy eller har taget humanism idéerne. Hvis det er fattige provinser eller min manpower er meget lav hæver jeg nogle gange autonomy, ellers plejer jeg bare at slå oprøret ned.

Mht. dit spørgsmål om ideas tidligere:
Hvad man tager afhænger meget af hvem man er og hvordan man spiller. Jeg er for det meste ekstremt ekspansionistisk i mine games, så det bliver meget tit til administrative og influence. Førstnævnte gør det billigere at gøre erobrede provinser til cores (med claim er det 50% af normalprisen, endnu mindre hvis man også har national ideas der sænker prisen.) Influence reducerer aggressive expansion straffen med 20%, hvilket gør det meget nemmere at ekspandere voldsomt uden at få koalitioner imod sig. Samtidig får man mere diplomatic reputation, det tager kortere tid at fabrikere claims, diplomatisk annektering bliver billigere og man kan have en diplomatisk relation mere uden at blive straffet.

Ekspanderer man voldsomt er det ligeledes næsten altid nødvendigt med humanism eller religion idéer, jeg er nok gladest for førstnævnte, der gør at man stort set ikke behøver bekymre sig om oprør, mens sidstnævnte til gengæld giver et gratis casus belli mod alle naboer af anden religion, hvilket bestemt er værd at tage med.

Derudover er der militære idéer, det kan være meget svært at vurdere hvad man skal tage, da i hvert fald 3 af dem er brugbare. På hard kan Quantity være nødvendigt, da alle AI modstandere har en bonus på 50% til forcelimits, på normal tror jeg den kan undværes, billigere soldater er dog også lækkert. Jeg er personligt svært glad for offensive, bedre leaders, mere discipline, flere soldater og hurtigere sieges er en rigtigt lækker pakke. Derudover kan defensive være rigtigt god, da den øger moral og giver +1 army tradition hvert år (I praksis betyder det at din army tradition vil være 20% højere i gamet).
Quality tager jeg ikke så tit, hvis du tager economic ideas og går efter en hær der er stærkere end alle andres kan den dog være lækker. I det hele taget er economic ideas virkeligt gode sammen med Offensive og Quality, førstnævnte giver mulighed for en politik så ens artillery slår 20% hårdere, mens economic+quality giver mulighed for +5% discipline.

På det økonomiske område ender jeg med trade eller economic ideas, førstnævnte hvis jeg er kolonimagt eller Rusland, sidstnævnte ellers. Fælles for dem er at jeg sjældent tager dem før 4-6. idé.

Som kolonimagt tager jeg derudover altid exploration og expansion, for det meste på bekostning af militære idéer, der sjældent er nødvendige hvis man er f.eks. England eller Portugal, er man Spanien bliver det en lidt sværere balancegang.
Dette indlæg er blevet rettet 15. marts 2015 12:29 af Krook
Sir
Moderator
15. marts 2015 13:16
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Cool. Måske ikke det smartest at jeg tog trade som det første med Shammar. Der er på trade jeg tjener mest, men det er stadig småpenge.

Hvad sker der ved at have høj/lav autonomy i provinser?
Dette er en signatur.
stofferc
bruger
15. marts 2015 13:25
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Højere autonomy gør at du får mindre ud af provinserne, men mindsker også risikoen for oprør. Dvs. højere autonomy giver mindre tax, trade power, manpower og force limit. Det er et godt våben imod oprør at hæve autonomy. Det har en decay rate (varierer alt efter modifiers), som gør at den på et tidspunkt når 0, hvor du så ingen straffer får. Men det tager selvfølgelig tid.
-

Dette indlæg er blevet rettet 15. marts 2015 13:27 af stofferc
Frygah2
bruger
15. marts 2015 13:37
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Stoffer, kan du godt undgå at vælge Quantity, for øget manpower? Jeg synes altid jeg ryger ind i wars hvor min manpower bliver voldsomt tømt, samtidig med at jeg løber tør for penge/mercs. Jeg er måske lidt for offensiv i forhold til de alliancer jeg indgår i, og hvor meget jeg ønsker at hjælpe allierede...

stofferc
bruger
15. marts 2015 14:19
svar
anmeld

Sv: Europa Universalis

Hvis din manpower ikke er ret høj, så er det i hvert fald problematisk at være i krig hele tiden. Personligt vælger jeg næsten altid quantity som min første idé, da jeg har en meget aggressiv spillestil. Den eneste måde du ellers kan få mere manpower er ved at bygge bygninger der øger det, eller tage mere land selvfølgelig...

Men det handler selvfølgelig også om at vælge sine krige med omhu. AIen som allieret har det med at gå i krig med den forventning at du helt sikkert går med. Det kan altså ofte føre til at du kommer i en håbløs situation, hvis du svarer på deres kald. Det er især tilfældet med små allierede. Så hellere tage et hit på prestigen ved at decline.
-

Dette indlæg er blevet rettet 15. marts 2015 14:21 af stofferc

Andet | Europa Universalis

1 2 3 ... 60 61 62 ... 119 120 121 Vis alle sider