Luk

bold.snak

Andet | Cykeltråden - MADS PEDERSEN!!!!

1 2 3 ... 1346 1347 1348 ... 2465 2466 2467 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
medc
bruger
11. juli 2015 20:56
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

@SotD
Jeg har ikke skrevet, at Froome sad forrest de sidste 5 km. Jeg skrev, at jeg synes Froome sad for meget i vinden de sidste 5 km. hvoraf nogle af dem var som forreste mand.
Mur de Bretagne stiger ikke med 10 % hele vejen til mål, men kun den 1. km, hvor Froome i størstedelen af tiden sidder fint på hjul af König og Thomas, men at han bliver i modvinden på det "flade" stykke (som der ifølge Froomes egen udtalelse var og kunne mærkes) og flere gange før stigningen selv sidder i vinden anser jeg som en fejl.

@Firefly
Det Froome i mine øjne gør forkert er at han trækker hele gruppen med sig på hjul i modvind på det fladere stykke ind mod mål, når han ligeså godt kunne gemme sig fra vinden. Skys er jo så glade for at snakke marginal gains (som jeg er tilhænger af) hvorfor der er ingen grund til at udsætte sig selv for marginal loss, og helt ærligt, hvorfor skulle Contador og Quintana angribe der på et fladt stykke i modvind, når de maks. kan hentes 5 sekunder på det? Så desperate er de vel ikke endnu? Det skal siges, at jeg ikke køber den med at Sagan skulle lukke af for et angreb fra Contador.
Liverpool FC og New Orleans Saints
SotD
bruger
11. juli 2015 21:01
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

@SotD
Jeg har ikke skrevet, at Froome sad forrest de sidste 5 km. Jeg skrev, at jeg synes Froome sad for meget i vinden de sidste 5 km. hvoraf nogle af dem var som forreste mand.
Mur de Bretagne stiger ikke med 10 % hele vejen til mål, men kun den 1. km, hvor Froome i størstedelen af tiden sidder fint på hjul af König og Thomas, men at han bliver i modvinden på det "flade" stykke (som der ifølge Froomes egen udtalelse var og kunne mærkes) og flere gange før stigningen selv sidder i vinden anser jeg som en fejl.


Det må du så være i din gode ret til at mene. Det bliver vi næppe enige i nogensinde. Desuden er det kun de sidste 500 meter af stigningen hvor det reelt flader ud, og om Froome sidder og laller lidt i vinden der eller ej har absolut INGEN værdi i hverken positiv eller negativ retning.
Glædelig jul Hr. Og Fru Bold
SotD
bruger
11. juli 2015 21:14
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Nu har jeg i øvrigt set afslutningen igen. Du kan også se den her, hvis du vil:

https://www.youtube.com/…a5SPm8Hvdqw

Fra 2km til 1,2km sidder han ikke i vinden. På hans højre side er der høje træer, og masser af tilskuere, og foran ham samt til venstre for ham er der ryttere. Han sidder ganske vist forrest i 2 sekunder indtil Thomas kommer frem. Det var en fejl - Men ikke Froomes.

Med 1,2km til mål angriber en rytter, som han tydeligvis reagerer på. Om det er Contador der lige går frem kan jeg ikke se, men det er en Tinkoff-Saxo rytter, og det er ikke Sagan. Da det sker, sætter Froome et angreb ind, og lukker hullet til de tre der er angrebet.

Da de kører under 1km porten ser man TYDELIGT på flagene at der er vind. Men det er IKKE modvind. Vinden kommer fra rytternes venstre (TV billedernes højre), og Froome kører konsekvent i så meget i læ af de andre som muligt. Fra 900m til 800m tager han den roligt og er i læ af de tre han har kørt ind, og så angriber han igen...

Med 700m igen drejer de en smule, og skal man tro flagenes retning er der nu MEDVIND. Vuillermoz angriber.

Froome sidder forrest og laller stille og roligt, han kører i hvert fald ingenlunde igennem, og med 500m igen åbner Dan Martin. Kort efter angribes Froome på sin venstre side (vores højre), og Froome kører med som rytter nr. 4. Herfra og til mål ligger Froome på intet tidspunkt længere fremme end nr. 4 i "feltet", og ligger i læ.

Så jeg forstår simpelthen ikke al det her ævl med at ligge i vind og det ene og det andet. Det er i hvert fald ikke på selve stigningen at han har ligget i vind. I hvert fald ikke mere end samlet 4-500 meter. Og han fører overhovedet ikke på det flade stykke ind mod mål, som du ellers bliver ved med at sige.
Glædelig jul Hr. Og Fru Bold
Firefly
bruger
11. juli 2015 21:19
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Det Froome i mine øjne gør forkert er at han trækker hele gruppen med sig på hjul i modvind på det fladere stykke ind mod mål, når han ligeså godt kunne gemme sig fra vinden. Skys er jo så glade for at snakke marginal gains (som jeg er tilhænger af) hvorfor der er ingen grund til at udsætte sig selv for marginal loss, og helt ærligt, hvorfor skulle Contador og Quintana angribe der på et fladt stykke i modvind, når de maks. kan hentes 5 sekunder på det? Så desperate er de vel ikke endnu? Det skal siges, at jeg ikke køber den med at Sagan skulle lukke af for et angreb fra Contador.


Han slår jo netop ud da bakken flader ud? Han trækker jo "kun" op ad indtil de sidste 500-700 meter, hvorefter han følger rytterne der konkurrerer om 3. pladsen. Han gør jo netop det du ønsker, bort set fra at han sidder i front for at kontrollere på den farlige del af stigningen. Og da det er vigtigt for ham at kontrollere dér ser jeg det ikke som en fejl.
Oceans rise, summits fall
Fading fast it won´t be long
Everything will be consumed, rendered lost
At the hands of fools tomorrow´s gone
So say goodbye
Halil
bruger
11. juli 2015 21:20
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Bjarne må iøvrigt have været på LSD. Eventuelt kokain.

Contador "angrebet" kom på intet tidspunkt og Contador lå og rodede rundt midt i gruppen på hele stigningen.

Hel sort kommentar.
Hva kan jeg hjælpe med hr. Andresen??
SotD
bruger
11. juli 2015 21:26
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Bjarne må iøvrigt have været på LSD. Eventuelt kokain.

Contador "angrebet" kom på intet tidspunkt og Contador lå og rodede rundt midt i gruppen på hele stigningen.

Hel sort kommentar.


Det var fordi Contador lige flyttede sig en plads frem i feltet i stående, at Riis vurderede at han var ved at angribe tror jeg... Til Riis´ forsvar må man dog sige, at han kender Contador bedre end de fleste andre, så det kunne jo godt tænkes at han ville stikke afsted. Det var nemlig samme sted som han forsøgte at stikke i 2011 inden Cadel Evans kørte en lang spurt og vandt.
Glædelig jul Hr. Og Fru Bold
Firefly
bruger
11. juli 2015 21:31
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Nu fik jeg set bakken igen, tak til SotD, og jeg er ganske enig med ham. Han træder selv frem, da Thomas går kold med ca. 1,15 km til mål. Han slår helt ud med 600 meter til mål, efter at have kørt langsommere fra 700-600 og følger så dem der kører for 3. pladsen med 500 meter til mål. Det er da voldsomt at kalde det hovedløst at ligge i front i så kort tid.
Oceans rise, summits fall
Fading fast it won´t be long
Everything will be consumed, rendered lost
At the hands of fools tomorrow´s gone
So say goodbye
Halil
bruger
11. juli 2015 21:32
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Er det ved 3:25 i videoen, at "angrebet" iflg. Bjarne kommer?

Nu har jeg også set en smule med Contador. Det var ikke et angreb. Det var en grotesk fanboy udmelding fra Bjarne.

Tosset.

edit:

Det her er når Contador angriber.

https://www.youtube.com/…nPj2sR5CInA
Hva kan jeg hjælpe med hr. Andresen??

Dette indlæg er blevet rettet 11. juli 2015 21:39 af Halil
Firefly
bruger
11. juli 2015 21:51
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Det virker i øvrigt til, at der mangler lidt modspil i TV2 studiet til eksperterne. Det jeg har fået set det er det ofte sindssygt enige eksperter og ukritiske spørgsmål fra værten. Det kommer hurtigt til at virke som om, at de har en dagsorden de kommer frem til under etappen og det ikke bliver ret nuanceret - men det kan jo hænge sammen med at de ikke har ret meget tid. Det bliver dog bare ret ofte Tinkoff, Sagan og Contador (og Cavendish, i forbindelse med de manglende sejre og sejreren) indspist og det er ærgeligt, da der så er en masse andre interessante ting som ikke fortælles. Hvorfor fortæller man ikke mere om Vuillermoz efter en så flot etappe af ham. Jeg håber også på større analyser af Quintana i både studiet og af Sørensen, end bare "han skal angribe tidligt i bjergene". Det kommer hurtigt til at virke for tyndt og tilpasset til, at man kan få flest muligt med ved at fokusere på Contador som danskerne kender og fremstille ham så man kan personificere sig med ham.

Unuanceret og ærgerligt - og klassisk TV2.
Oceans rise, summits fall
Fading fast it won´t be long
Everything will be consumed, rendered lost
At the hands of fools tomorrow´s gone
So say goodbye
tobi
bruger
11. juli 2015 22:14
svar
anmeld

Sv: Cykeltråden - Stybars triumf

Til ham, der sagde, at Armstrong ikke kørte som Froome på lignende etaper i sin tid, vil jeg vove den påstand at sige, at der ikke var lignende etaper under hele Armstrongs regeringsperiode. Korte, eksplosive afslutninger var af uransaglige årsager ikke noget Jean-Marie Leblanc fandt værdig at servere for rytterne. Jeg kan til gengæld virkelig godt lide dem og finder tendensen med at bruge dem oftere virkelig god.

Til gengæld tester de altså andre fysiologiske egenskaber end de, der kræves til bjergkørsel (da de stiller langt overvejende krav til anaerobt arbejde, hvilket er stik modsat de høje bjerge), hvorfor man skal passe lidt på med at lægge alt for meget i favoritternes styrke- og svaghedstegn på afslutninger som dem i dag. Selvfølgelig så Nibali ikke for godt ud i dag, men han arbejdede altså også ved en noget højere intensitet end han kommer til i bjergene, og der kan det være at billedet ser anderledes ud. Og så tænker jeg også, at det kan være at hans styrt i forgårs måske har været lidt værre end han offentligt har givet udtryk for.

Dan Martin og Valverde var begge ganske frustrerede efter etapen, da de begge følte, de kunne have vundet. Martin var bare lukket fuldstændig inde, da Vuillermoz angreb, og Valverde kørte ganske enkelt taktisk dumt og tøvede for længe med at angribe - så længe at han endte med slet ikke at gøre det.

Hvis jeg lige skal kommentere på Froomes kørsel, så er jeg enig i betragtningen af, at den så lidt spøjs ud, men at den skulle være udtryk for taktisk imbecilitet og jeg ved ikke hvad, kan jeg slet ikke tilslutte mig. Igen er det lidt et bevis på de danske mediers ensidige fokus på Froomes (i mange tilfælde påståede) svage sider. Det er altså en stigning på 10 %, så forskellen på at ligge på hjul og føre an er meget begrænset rent watt-mæssigt. Selvom der var modvind. Og som han selv siger, ville han bare gerne sikre sig, at han ikke blev overrasket af angreb og blev lukket inde. Så at lægge alt muligt i hans kørsel er i mine øjne noget pjat.

Hos FDJ kunne man igen notere et lille tidstab til Pinot, der kom ind fem sekunder senere end Nibali, men som en gjorde opmærksom på herinde, så har han døjet lidt med bronkitis og det kan være forklaringen på hans dårligt udseende form. Marc Madiot forsikrede i hvert fald i forgårs, at målet stadig er klassementet for Pinot. Det synes langt væk, men kan han ramme et udbrud på en god dag i bjergene, vil han kunne køre sig et godt stykke frem.

Movistar havde en fin dag, hvor Valverde fik lusket sig til lidt bonussekunder, mens Quintana også sad fint med i frontgruppen, hvilket Gorka Izagirre lidt overraskende også gjorde. Til gengæld var Valverde som nævnt lidt bitter over at have misset etapesejren. Dowsett er også ved at være helt klar igen, og hvad det får af konsekvenser for i morgen, kommer jeg ind på senere.

Sagan fik endnu en top-placering uden at vinde, men i dag var det ganske reelt fordi han ikke kunne magte det. Stigningen var nok lige det hårdeste til ham, og det var i virkeligheden vildt imponerende at han kunne sidde med helt fremme hele vejen op, mens Froome gav gas. Det var til gengæld ret ærgerligt, at han svajede ud foran Contador, fordi denne havde tænkt sig at arbejde for Sagan (det manglede også bare!) og prøve at lukke hullet til Vuillermoz. Det var dog lige sent nok til at det ville have kunnet lykkes, tror jeg. Og nu viste det sig jo også, at Sagan var så træt at han ikke kunne slå Valverde i spurten, hvor han tabte klart.

Til gengæld er han nu i grønt, hvilket er usædvanlig sent i løbet, at han kommer det. Inden i år havde han kun kørt fem etaper uden at have haft den grønne trøje på (åbningsetaper fraregnet), så det antal er nu mere end fordoblet. Men han skal nok ende med at vinde den.

I morgen venter en meget spændende holdtidskørsel. Den er tilrettelagt på en meget fascinerende måde både profilmæssigt og med hensyn til placeringen i løbet. Det eneste kritikpunkt jeg har til den er, at den karambolerer med Wimbledon-finalen. Jeg vil i det følgende prøve at analysere den og komme med begrundede bud på, hvordan de fem store hold står indbyrdes til hinanden.

Som man kan se på profilen er holdtidskørslen langt fra flad. Der er to relativt besværlige stykker undervejs, der stiger mellem 2-4 % og over 3-4 kilometer. Det er ret svært at vurdere, hvorvidt det er stejlt nok til at nogle af de store motorer får problemer, og om holdene bliver nødt til at spekulere i at moderere farten med henblik på at få folk med, som ellers ville blive sat på grund af stigningen. Det bliver vi nok klogere på, når Rolf har kørt sin tur med Flecha og Lemond.

Til gengæld er det helt sikkert, at de sidste to kilometer opad stigningen Côte de Cadoudal (som i øvrigt lagde målstreg til første etape i 2008, hvor Valverde vandt) kræver en kørsel, hvor holdene bliver nødt til ikke at køre stærkere end hvad femtebedste mand kan magte. Det kommer så også til at betyde, at holdene kan spekulere i at spare sine middelgode bjergryttere en smule (selvfølgelig dur det ikke at spare de bedste enkeltstartsryttere), og pålægge de dygtige klatrere en relativt større arbejdsbyrde undervejs, da evnerne opad stigningen i så fald vil være nogenlunde udjævnet. Om det kan lade sig gøre at time en sådan kørsel helt perfekt er virkelig svært at vurdere, men under alle omstændigheder er det vigtigt, at de dygtigste klatrere holder hovedet koldt og undgår at forcere i bunden af stigningen, da det vil være fatalt, hvis femtemanden eksploderer inden stregen.

Med disse faktorer in mente er det altså åbenlyst, at erfaring spiller en relativt stor rolle i morgen - den kan næsten være ligeså vigtig som ren firepower.

Som sagt vil jeg også lige vurdere de fem store holds chancer til i morgen:

Der er bred enighed om at udnævne BMC til storfavoritter. De er forsvarende verdensmestre og vandt en lignende holdtidskørsel i Dauphiné (den var dog lidt kortere og noget lettere). Derudover har de set umanerligt stærke ud i den første uge, hvor de hele tiden har holdt sig fremme, og med Tejay og Dennis som store motorer, hjulpet af bl.a. Oss, Quinziato, van Avermaet og Schär, synes vejen at være banet for dem.

Jeg ser dog et par ting ved dem, der gør, at de ikke er mine favoritter. For det første er det et problem, at de klatremæssigt ikke er ligeså stærkt besat som deres rivaler. Det kommer til at koste tid til sidst. Udover Tejay har de Sánchez og Caruso til opkørslen, men derudover kniber det lidt. Der er selvfølgelig van Avermaet, som har vist hvilken imponerende dygtig rytter han er i den første uge (hvis han bare var lidt hurtigere havde ugen været på linje med Sagans), så han kan nok også komme fint op. Den sidste mand kommer dog til at hæmme dem en smule. Dennis klatrer nogenlunde, men der skal drives rovdrift på ham undervejs, så han er nok den mest smadrede i bunden af stigningen.

Et andet lille problem er, at Tejay ikke er den mest erfarne kaptajn. Ved VM i 2012 kostede han måske BMC sejren, da han smadrede holdet på vej opad Cauberg. Det bør han selvfølgelig have lært af, så det er ikke sikkert at det ender som et gyldigt kritikpunkt, men en bekymring er det.

Så er der Movistar, som går lidt under radaren hos mange. De er til gengæld mine helt store favoritter. Det afhænger dog lidt af, om hvor Dowsett står. Hvis han er klar, så har de ham, Malori og Castroviejo, hvilket er et fuldstændig uhørt stærkt trekløver. Derudover skal man huske på, at de altid plejer at overpræstere i holdtidskørsler. De nævnes aldrig blandt favoritterne, men slutter næsten altid i top fem, selvom man ikke umiddelbart kan se på startlisten, at de burde kunne gøre det. Og nu har de så for alvor navnene til at levere.

Derudover står de også stærkere end BMC til den sidste opkørsel med Valverde, Quintana, Anacona, Gorka Izagirre og José Herrada (og måske også Castroviejo, hvis han ikke bliver brugt helt ud inden). Sidste rytter på holdet er Erviti, som har erfaringen og også er en solid temporytter. Det er selvfølgelig også vigtigt at Quintana og Valverde ikke dræber de andre på stigningen, men på papiret har Movistar en langt stærkere femtemand end BMC, så der skal lidt mere til for at de begår den fejl.

Astana ser jeg ikke stå så stærkt i billedet. Det var noget bekymrende at se Nibali ikke følge med i dag (selvom jeg ikke lægger så meget i det), og hvis han er småskadet er det noget af et handikap. Derudover har de bare ikke kørt særlig godt i den første uge, så selvom de har navnene til det, så er jeg ikke sikker på at folk som Boom, Westra og Kangert er helt klar til at levere en toppræstation i morgen. Og det vil komme til at koste. De bør til gengæld ikke være bekymrede for den afsluttende stigning, for de har med Nibali, Scarponi, Fuglsang, Kangert og Taaramäe på papiret en ret stærk kvintet hertil.

Sky mangler på papiret lidt kapacitet til det flade. Froome har ikke fokuseret meget på sin enkeltstart, hvilket sås på første etape, men han er selvfølgelig alligevel - sammen med Geraint Thomas - deres bedste rytter til den del. Richie Porte virker til at være helt bag om dansen, og König er øjensynligt heller ikke i den form, man plejer at se ham i. Der er dog det forbehold, at de kan have fået ordrer til at tage den med ro i den første uge, så det kan godt være, at de kommer til at køre fint i morgen.

Froome skal også huske at lægge bånd på sig selv opad den sidste stigning. Nu skal jeg selvfølgelig passe på med ikke at komme med en retfærdig kritik af ham, når jeg nu selv er så meget efter lignenede kritikere, men jeg har lidt en formodning om, at han kunne komme til at køre lidt for stærkt der. De har dog en meget kompetent bjergtrup, så det kommer nok ikke til at blive det helt store problem.

Så er der Tinkoff tilbage. De mangler lidt en enkeltstartsspecialist, men har til gengæld et enormt homogent hold, hvor det nok kun er Basso, der for alvor falder igennem. Han kan nok også vise sig at være nok til at koste dem en etapesejr. Men de har en hel del dygtige ryttere til det flade (Valgren, Bennati, Contador, Kreuziger, Rogers, Tosatto og især Sagan), og Contador, Kreuziger, Rogers, Majka og Sagan bør også kunne give den en over nakken op til mål.

De har også et ret stort erfaringsniveau, så jeg vil vurdere at der er stor sandsynlighed for, at de kommer til at fordele arbejdsbyrderne helt perfekt imellem sig med henblik på at komme godt hen til Côte de Cadoudal, og Contador skal nok undgå at køre for stærkt opad her.

Så sammenfattende vil mit bud til i morgen være:
1: Movistar
2: Tinkoff
3: BMC
4: Sky
5: Astana

Jeg ser ikke andre hold blande sig om sejren - det koster lidt, når de tre største enkeltstartsstjerner i løbet alle er udgået, og klatreegenskaberne på subtopholdene er selvsagt ikke bedre end på favoritholdene.

Andet | Cykeltråden - MADS PEDERSEN!!!!

1 2 3 ... 1346 1347 1348 ... 2465 2466 2467 Vis alle sider