Luk

bold.snak

Andet | Illusionen om Gud

1 2 3 4 5 6  

Forfatter Indlæg
Bosse1983
bruger
14. marts 2010 22:21
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

Accept som i, at når man står for en religiøs person og en der tror på ånder, så vil man da synes at ham der tror på ånder er mere kontroversiel end den religiøse person.


Jeg tror at den må stå for egen regning. Historien har dog vist at den første er relativt harmløs, mens den anden er potentielt farlig. Kombinerer du de tog har du en masse bål og kvinder der ikke længere tør bære sjal og lave urte-the.

Personlig mener jeg at forskellen ligger i at den som tror på spøgelser ser sig selv som åben, og ofte er det, mens den religiøse lever ud fra noget der er dikteret og omhandler hele verdensbilledet, hvorfor denne pr. automatik bliver afvisende over for andet input.
Individualisme kontra kvægmentalitet.
"I have mood poisoning. Must be something I hate."

kortlink.dk/knd4

10 af mine de bedste, mod Toffees´ 15 i Top 6
John de Wolf
bruger
15. marts 2010 09:59
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

"Personlig mener jeg at forskellen ligger i at den som tror på spøgelser ser sig selv som åben, og ofte er det, mens den religiøse lever ud fra noget der er dikteret og omhandler hele verdensbilledet, hvorfor denne pr. automatik bliver afvisende over for andet input.
Individualisme kontra kvægmentalitet."

Selvfølgelig generaliseret, men kan sagtens følge dig.

Det er klart, at hvis ens tro krakelerer overfor ethvert angreb på det verdensbillede man har opstillet, så er det også en meget sårbar tro.

Man er nød til som troende, at forholde sig til, at man ikke ved alt, og det værste jeg ved er "kasse-kristendom" altså den form for kristendom, hvor man har et svar på alt, fordi man tror på Gud.

Der er bare ting der uforklarlige.

Min kone havde for et par år siden, hvor hun i selskab med andre mennesker der så præcist det samme, så et slags "spøgelse" på sit arbejde.

Hun er kristen, og spøgelser passer som sådan ikke ind i hendes "verdensbillede", men hun er da nød til at forholde sig til realiterne, nemlig at hun så, hvad hun så, om det så var et spøgelse eller noget andet.

Bosse1983
bruger
15. marts 2010 10:33
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

Det er klart, at hvis ens tro krakelerer overfor ethvert angreb på det verdensbillede man har opstillet, så er det også en meget sårbar tro.

Man er nød til som troende, at forholde sig til, at man ikke ved alt, og det værste jeg ved er "kasse-kristendom" altså den form for kristendom, hvor man har et svar på alt, fordi man tror på Gud.

Der er bare ting der uforklarlige.


Jeg satte selvfølgelig det hele lidt på spidsen. Jeg tror i et stort omfang, at grunden til at religiøse mennesker til tider bliver nervøse når man anfægter deres tro, er at det lang hen ad vejen er hele deres virkelighed. For en der tror på spøgelser er det en kun del af deres virkelighed og derfor mindre vigtigt.
Ydermere ved jeg ikke om det skyldes en sårbar tror, eller bare det at mange religioner kræver forvaltere af en art. Der skal være præster og andre lærde til at fortolke og fortælle hvad og hvordan man skal tro.
Min kæreste er kristen og når man færdes lidt i miljøet slår det mig til tider, hvor mange som ikke kan give dig svar på ellers oplagte spørgsmål omkring deres tro, mens alle kan henvise dig til en der kan. De spørgsmål der i yderste led ikke kan besvares, er desuden ikke specielt velsete.
"I have mood poisoning. Must be something I hate."

kortlink.dk/knd4

10 af mine de bedste, mod Toffees´ 15 i Top 6
John de Wolf
bruger
15. marts 2010 10:38
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

"Til andre:
Tror du på Gud? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad fik jer til at tro? Og hvad er jeres generelle holdning til religion?"

Ja det gør jeg, og det har jeg gjort de sidste 12 år.

Jeg havde faktisk altid haft en tro på noget "mere" og var på den måde ret åben. Den korte historie er så, at jeg på et tidspunkt efter forskellige religiøse oplevelser, samt læsning af flere bøger besluttede mig for at blive kristen.

Jeg oplever ikke at troen som sådan giver mig svar på alt, men jeg oplever det som ekstra styrke og ressource i hverdagen.

Min lille nyfødte datter har f.eks lige været igennem en større operation, og der oplevede jeg en stor befrielse ved at kunne bede for hende, ligesom jeg oplevede en fred og en trøst når jeg bad.


Min holdning til religion som sådan er, at religionen kan være en trøst og en ressource, men at den samtidig ikke kan give svar på alle spørgsmål i livet, ligesom den aldrig må gøre os så lukkede, at vi er uimodtagelige for inputs der ikke direkte kan henvises til f.eks Bibelen.

Der er masser af ting at være kritiske overfor, Ruth Evensen, krig i religionens navn, osv. Men hvad der er gjort, og bluver gjort af sindsyge religiøse mennesker, har ikke så meget med min personlige tro at gøre synes jeg.
John de Wolf
bruger
15. marts 2010 10:56
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud


"Jeg satte selvfølgelig det hele lidt på spidsen. Jeg tror i et stort omfang, at grunden til at religiøse mennesker til tider bliver nervøse når man anfægter deres tro, er at det lang hen ad vejen er hele deres virkelighed. For en der tror på spøgelser er det en kun del af deres virkelighed og derfor mindre vigtigt."

Helt enig.


"Min kæreste er kristen og når man færdes lidt i miljøet slår det mig til tider, hvor mange som ikke kan give dig svar på ellers oplagte spørgsmål omkring deres tro, mens alle kan henvise dig til en der kan. De spørgsmål der i yderste led ikke kan besvares, er desuden ikke specielt velsete. "

Det har også været min oplevelse da jeg gjorde min entre i det kristne miljø, og er det stadigvæk mange steder.

Det har været lidt som om, at det at stille spørgsmål eller ikke kende svaret på forskellige spørgsmål, var en slags mangel på tro.

Det er såmænd nok et udtryk for modernismens aftryk på hele samfundet, hvor man søger og mener at kunne forklare alt via fornuften(eller i religiøse kredse, via religionen). Og hvis man ikke selv kunne, kunne man i hvert fald henvise til en "ekspert" der kunne.

Jehovas Vidner har faktisk en lille bog, hvor alle de slår op for at finde svar, når de støder på et spørgsmål der er virkelig svært at svare på.

Jeg plejer af og til at spørge dem: "Men, hvad mener i selv?" og ser de helt blanke ud, inden de bladrer videre.

Der er dog ved at ske en ændring, også i kirken synes jeg, men den slags tager selvfølgelig tid.

Der er masser af spørgsmål jeg ikke kan besvare. F.eks var det temmelig uforståligt for mig, hvorfor min nyfødte datter skulle igennem en operation, der reelt set kunne koste hende livet. Kunne Gud ikke lige havde fikset det?

Jeg har ganske enkelt intet svar på det spørgsmål. Men der vil helt sikkert være masser af forklaringer i det kristne miljø:

"Gud har en mening med det, og en dag vil du se hvorfor"

Der var ingen mening i det, ligesom der ikke er en mening med mange ting i den her verden. Det der dog gav mening for mig personligt i forløbet, var at jeg oplevede et "nærvær" og en trøst i det svære.

Derudover er der alle de andre spørgsmål som næsten kan være et udtryk for manglende tro, hvis man stiller dem:

"Hvis Satan er ond, hvordan kan han så være skabt af Gud?".
"Hvem giftede Adam og Evas børn sig med?"
"Hvorfor er der ting der modsiger hinanden i Bibelen(f.eks to skabelsesberetninger, med forskellig kronologi)"
"Hvis Gud ved at mennesker vil vælge ham fra, hvorfor skaber han dem så?"

Osv...

At tro, selvom man ikke har svaret på spørgsmål som disse, er ikke for mig blind tro, men blot en konstatering af, at tro, ikke er det samme som at have svar på alle spørgsmål relateret til den tro man har valgt at bekende sig til.

Men at stille spørgsmål bør og skal være en naturlig del af os som mennesker, og bør da i den grad også være det når vi tror.

John de Wolf
bruger
15. marts 2010 11:04
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

" De spørgsmål der i yderste led ikke kan besvares, er desuden ikke specielt velsete. "

He he, da jeg boede i USA som udvekslingstudent for 12 år siden hos en kristen værtsfamilie bombarderede jeg dem med spørgsmål, både fordi jeg var nysgerrig, men også fordi jeg bare gerne ville kende deres syn på de ting.

På intet tidspunkt tog de denne nysgerrighed alvorligt. Oprigtige spørgsmål som: "Tror i på, at dinosaurerne eksisterede lang tid før mennesket?" blev affejet med: "Dinosaurerne er nævnt i Bibelen".

Naturlige forsøg på, at tale om f.eks kristnes syn på sex, blev hurtigt fejet af vejen med slogans som "If they want to play, they have to pay" osv.

Trods alt dette, blev jeg en kristen, men det skyldes at jeg i min naturlige proces, oplevede andre der tog disse spørgsmål alvorligt, og gav mig tid og plads, også selvom min mening ikke lige passede ind i deres univers.
Sten_H
bruger
15. marts 2010 12:27
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

Er ikke selv troende.

ang. diskussionen om varulve og spøgelser, er julemanden så i samme kategori?

kan dog godt tilslutte mig Monrad & Rislunds påstand om at "øl er gud"
KENWRIGHT OUT, BENITEZ OUT
Russeren
bruger
15. marts 2010 12:59
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

For nu at vende tilbage til trådens egentlige emne, så syntes jeg første gang jeg læste Illusionen om Gud, at den var helt okay på trods af Dawkins´ til tider lidt skingre tone.

Ved nærmere eftersyn, mener jeg dog, at han får rodet sig ud i nogle selvmodsigelser og "kreativ" bevisføring fordi han vil trække på videnskaben for troværdighedens skyld, men død og pine vil have det til at passe sammen med memteorien (i kapitlet om religioners oprindelse).
amorbavian
bruger
15. marts 2010 17:37
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

Læs mit citat og I har svaret om jeres gud.

Den anden almægtige gud, som I snakker om, mangler stadig et eneste bevis, som ikke er irrationel tro.

Nærmere fraværet af begge, grundet manglende bevisførelse.

Så er du nok over i noget agnosticisme.

Wives, be subject to your own husbands, as to the Lord.
aldimandi
bruger
15. marts 2010 21:30
svar
anmeld

Sv: Illusionen om Gud

"Hvis Satan er ond, hvordan kan han så være skabt af Gud?".
"Hvem giftede Adam og Evas børn sig med?"
"Hvorfor er der ting der modsiger hinanden i Bibelen(f.eks to skabelsesberetninger, med.Hvorfor er der ting der modsiger hinanden i Bibelen(f.eks to skabelsesberetninger, med forskellig kronologi)"
"Hvis Gud ved at mennesker vil vælge ham fra, hvorfor skaber han dem så?"

1)Svar: Tja han var faktisk ikk ond til at starte med, men bare arrogant og troede han var den bedste af alle skabninger som Allah havde skabt. (nu bruger jeg navnet Allah) Han skabte Adam, og han befalede de andre engler til at høre efter adam, men satan(Iblis) ville ikke høre efter allah. Iblis blev derefter smidt ud af pardiset. Satan er inde i os når vi gør noget dårligt eller noget ondt. så det er vores sunde fornuft mod satans ord.

2) svar: Tja den eneste mulighed er vel at de fik børn sammen.

3)svar: Det ved jeg så ikke noget, men biblen blev jo også skrvet af almindelige mennesker.e

4)svar: Tja det er jo ikke alle mennesker vælger ham fra. Dem der ikke gør ikke gør vil blive belønnet, og dem der ikke gør (tja i ved jo selv hva der sker så) men allah er barmjartige og hvis han så vil han tilgive vores synder.

I skal vide at jeg er ikke er ekspert omkring den her emne, men jeg gør min bedste:D og er hellerr ikk så gammel
Dette indlæg er blevet rettet 15. marts 2010 21:31 af aldimandi

Andet | Illusionen om Gud

1 2 3 4 5 6