Luk

bold.snak

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 1848 1849 1850 ... 2551 2552 2553 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
kimTell
bruger
28. juni 2018 23:50
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Highway

Fuldstændig enig.

L√łkke har flittigt italesat problematikken omkring at, "Mette Frederiksen vil samle Danmark, men at hun ikke kan samle oppositionen."

Det er vel tvivlsomt om L√łkke/bl√• blok, h√łster tilslutning p√• udmeldingen, om end det er et lille bidrag til det samlede billede.
S√• sent som i dag, hedder den 91-84 i r√łd fav√łr (Megafon).
NB står dog til 3,4 hvilket klinger lidt urealistisk.


FREM for alt
clausp
bruger
28. juni 2018 23:51
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Woohoo. N√•r f√łrst landm√¶ndene giver deres mening til kende, sker der noget.


Haha, selvf√łlgelig var det vigtigt for landm√¶ndene.

Når det så er sagt, så ville det være en ualmindeligt dårlig ide at slukke for FM-signalet:
- Man kan ikke modtage trafikmeldinger på DAB+
- DAB+, som man bruger det i dag, har ringere lydkvalitet end FM:
https://ing.dk/artikel/efter-17-aar-danske-dab-signaler-halter-stadig-bagefter-fms-lydkvalitet-211650
- Argumentet for at lukke FM og indf√łre DAB+ er at der s√• er plads til flere kanaler. Hvad skal vi med flere kanaler?
- Alle FM-radioer ville skulle udskiftes med DAB-radioer. Det er ikke s√¶rligt effektivt set fra et samfunds√łkonomisk synspunkt.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson

Dette indlæg er blevet rettet 28. juni 2018 23:51 af clausp
elendil
bruger
28. juni 2018 23:53
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Enig i alle punkter.
fck-medl√łber.
Bosse1983
bruger
29. juni 2018 00:26
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

De fleste radioer kan du f√• en DAB-adapter til. Samfunds√łkonomisk er det vel ogs√• positivt med en nyere bilpark, hvis det er argumentet for at k√łbe.

Du kan fint f√• trafikmeldinger p√• DAB+. Jeg f√•r det dagligt, det flere og med tekst. Problemet som jeg tipper er hentet fra Norge, er at nettet ikke er udbygget nok fra start. Mange steder, is√¶r n√•r du k√łrer i tunneller, skal du uanset v√¶re p√• en specifik FM-frekvens for at f√• dem. P1 som ingen lytter til alligevel. Her f√•r/fik du antageligvis ikke noget p√• DAB, men det er et sp√łrgsm√•l om hardware. Problemer med topografi b√łr v√¶re mindre i Danmark. Videre er det et problem man relativt hurtigt har fjernet i Norge, men er en DAB-adapter til kr. 700 eller lignende det der st√•r mellem en chauff√łr og trafiksikkerhed, er det nok ikke nettet der b√łr v√¶re et tema.

DAB er v√¶sentlig billigere i drift end diverse FM. FM-sendere kr√¶ver b√•de en m√¶ngde str√łm og vedligehold, som er noget h√łjere end DAB. Samfunds√łkonomisk er det gunstigt at g√• den digitale vej.

I Norge er FM begrænset til 14-20 kanaler. De fleste steder kunne du grundet topografi kun modtage 5-7, bor du ikke i Oslo, Bergen eller lignende. Afsides pladser har man måske 3-4 med en lokalradio. Argumentet er ikke kun "flere kanaler" i sammenhængen kapacitet, men også tilgængelighed. Det i norsk perspektiv om ikke andet.

Dermed ikke sagt at man skal "slukke" FM. NRK (DR i Norge), har flyttet stort set al aktivitet og andre store akt√łrer liges√•. Lokalradio k√łrer dog typisk stadig p√• FM, som ogs√• er tilg√¶ngelig i tunneller og andet via P1. En udfasning giver god mening, samfunds√łkonomisk.

Du er en reaktionær skidderik, Claus.
"I have mood poisoning. Must be something I hate."

kortlink.dk/knd4

10 af mine de bedste, mod Toffees´ 15 i Top 6

Dette indlæg er blevet rettet 29. juni 2018 08:52 af Bosse1983
Halil
bruger
29. juni 2018 12:43
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Karen Melchior 💖 🇪🇺
@karmel80
Sport nu kun for de rige


Endelig fik vi en definition på rig/fattig.

Har du den store tv-kanalpakke er du rig!

Im rich, bitches!
Hva kan jeg hjælpe med hr. Andresen??
Sir_Cumcised
Moderator
29. juni 2018 12:56
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

ekstra skat til folk med stor tv-pakke NU!
clausp
bruger
29. juni 2018 14:52
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

√ėv, Bosse, nu troede jeg lige jeg havde f√•et lukket den diskussion, men s√• kommer der selvf√łlgelig en norsk fjeldabe og blander sig.

P√• FM fungerer trafikmeldingerne (TA) ved at radioen modtager et signal, herefter skifter den til den kanal der sender trafikmeldingen. Den skifter ogs√• hvis man bruger CD eller andre signalkilder. P√• DAB skulle det ogs√• v√¶re muligt at g√łre dette, men det siges at det ikke er lige s√• p√•lideligt, og desuden har et stort antal af de DAB-radioer der k√łrer rundt stadig ikke denne funktionalitet og der s√¶lges stadig radioer uden. En DAB-adapter tilsluttet AUX vil ligeledes ikke kunne bruges hvis man f.eks. h√łrer CD.

Trafikmeldingerne i Norge er nu integreret i alle NRKs sendinger, for at v√¶re sikker p√• at alle kan h√łre dem. Det betyder s√• samtidigt at folk med en station√¶r DAB-radio ogs√• modtager dem. Til geng√¶ld vil folk der h√łrer f.eks. CD eller Spotify gennem AUX ikke v√¶re garanteret at f√• dem.

FM-sendere bruger sikkert mere energi pr. kanal end DAB med den bitrate der pt. anvendes. Men i forhold til det komplette spektrum bruger DAB mere, da der ogs√• skal bruges en ikke ubetydelig effekt p√• at kode signalerne. En DAB-modtager bruger i √łvrigt mere energi end en FM-modtager. Og n√•r DAB-signalet kommer under en vis t√¶rskel, s√• kommer der ikke noget lyd igennem. Med en FM-modtager vil kvaliteten i stedet falde.

I Norge er FM begrænset til 14-20 kanaler. De fleste steder kunne du grundet topografi kun modtage 5-7, bor du ikke i Oslo, Bergen eller lignende. Afsides pladser har man måske 3-4 med en lokalradio. Argumentet er ikke kun "flere kanaler" i sammenhængen kapacitet, men også tilgængelighed. Det i norsk perspektiv om ikke andet.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår argumentationen her. Det er for mig at se en problemstilling der er en kombination af frekvensallokering og fysisk infrastruktur.

Du er en reaktionær skidderik, Claus.

Ja, lige her er jeg.
"Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try." - Homer Simpson

Dette indlæg er blevet rettet 29. juni 2018 14:55 af clausp
kimTell
bruger
29. juni 2018 17:34
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

.
FREM for alt
kimTell
bruger
29. juni 2018 17:36
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Lynild

Har du helt droppet dit r√łrende forsvar for cirkus Elb√¶k?

I så fald kalder det på anerkendelse.
FREM for alt
Bosse1983
bruger
29. juni 2018 17:58
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Min TA-funktion slog kun p√• n√•r jeg h√łrte radio. Som n√¶vnt skulle du enkelte steder desuden alligevel v√¶re p√• P1 for at f√• dem. Jeg skal ikke afvise at flere radioer kan indstilles s√• TA overstyrer alt, men ikke ulig DAB virker det til at v√¶re modelafh√¶ngig. Selvom jeg en overgang k√łrte meget, var det kun p√• enkelte str√¶kninger jeg brugte det, hvor trafikproblemer kunne betyde timer spildt. Vejarbejde og andet sendes i begr√¶nset omfang ud, s√• det er mest daglig k√łdannelse og en sj√¶lden relevant ulykke der annonceres.


Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår argumentationen her. Det er for mig at se en problemstilling der er en kombination af frekvensallokering og fysisk infrastruktur.


Det stemmer i et omfang. I Norge er topografi ret v√¶sentlig i den sammenh√¶ng, da FM-b√łlger og fjeld harmonerer d√•rligt. Det betyder at sendere ofte st√•r vanskeligt fremkommelige steder, hvilke medf√łrer v√¶sentlige udgifter eller mangelfuld d√¶kning. I Danmark er det problem antageligvis mindre, men du vil nok stadig kunne komme lettere ud til et bredere publikum, med st√łrre udvalg af kanaler p√• DAB. Driften af DAB skal ogs√• have lavere udgifter, helt generelt.

Biler med mindre end 5 år på bagen har vel også stort set alle DAB+. TA-funktionalitet rammer vel et begrænset antal brugere, hvor det på en kortere bane så vil være mindre funktionelt, men stadig tilgængelig er man afhængig.
"I have mood poisoning. Must be something I hate."

kortlink.dk/knd4

10 af mine de bedste, mod Toffees´ 15 i Top 6

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 1848 1849 1850 ... 2551 2552 2553 Vis alle sider