Luk

bold.snak

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 2519 2520 2521 ... 2573 2574 2575 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Schelden
bruger
19. juni 09:57
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

"Man kunne håbe, at arbejdsgivere i Kbh benytter det noget mere."

Er det ikke lidt det man g√łr med eksempelvis arbejde-hjemme-konceptet?

Personligt arbejder jeg i snit hjemme én gang om ugen.
- Det, fordi jeg har lyst, og ikke fordi jeg har lang transporttid (20 min).

Det er ikke særlig tit, at der er fuldt hus hos os.

Min kære moder arbejder hjemme tre gange om ugen. Hun har så også 65+ min.
Jeg dr√łmmer tit om Karl Stegger.
RobertTheRobber
bruger
19. juni 11:53
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

@BS

For at sætte det firkantet op, så er bilen et luksusgode, så længe der er alternativer. Så er det offentlige langsommere (og markant langsommere) i nogle tilfælde, men det er trods alt en hverdag, der er realiteten for mange mennesker i dag. Det er vilkårene for at være på arbejdsmarkedet. Jeg har selv levet det liv, hvor jeg tog det offentlige på daglige basis og hvor transporten tog 4 timer om dagen. Bussen gik én gang hveranden time, men det er vilkårene. Til sidst valgte jeg i stedet at cykle de 25km., hvilket fungerede bedre.

Derfor er det ogs√• ret tr√¶ttende at se p√• menneskerne i eksempelvis Luksusf√¶lden, der altid begr√¶der, hvor meget deres bil betyder for dem og at de ikke kan undv√¶re den. Alligevel ser man i flere tilf√¶lde, at selvom de bor p√• b√ł-landet, s√• kan det fungerer. Carpool, cykling til n√¶rmeste stop/station, knallert og andre l√łsninger fungerer fint for flere mennesker. Jeg ved godt, at der altid vil v√¶re nogen der bliver ramt af, at man sk√¶rer alle over √©n kam, men s√• er sp√łrgsm√•let som det s√• ofte er, laver man lovgivning for flertallet eller for mindretallet.

Logistikken bliver lettere med en bil, men en typisk borger l√łser eksempelvis manglen p√• bil p√• andre m√•der. Det er man trods alt n√łdsaget til, hvis man ikke har bil. Skal du flytte, er der Lej et Lig. Nyt k√łleskab, kan du betale kr. 300-500 for levering, skal du have ungerne med til familiebes√łg, er der DriveNow. Derudover kan du leje en bil p√• Gomore for bare kr-200-300 for en hel dag, som i princippet kan d√¶kke alle f√łrn√¶vnte forhold. Alle services koster penge, men det er trods alt langt billigere end at have bil, medmindre du k√łber 2-3 k√łleskabe om √•ret. S√• kan du efterf√łlgende beregne om alle disse services sammen med dit rejsekort koster mere end en bil, men det er f√łrst der, du kan skelne om hvorvidt bilen er et billigere alternativ eller et luksusgode.

Derudover er det noget fis at argumenter for, at har man ikke "levet livet med få transportmuligheder", kan man derfor ikke forstå andres behov for bil. Det er sgu ikke svært at forestille sig eller have sympati og forståelse for, at livet bliver mindre ligetil for mange uden en belejlighedsmaskine.

Enhedslisten forslag bliver naturligvis ikke en realitet, s√•dan som det ser ud lige nu. Dog kunne man se p√• et alternativ, hvor man ikke skal betale for roadpricing, s√•fremt man eksempelvis k√łrer to eller flere sammen mere end 60-80% af ruten, blot en tanke. Man kunne investere stort i opladningstationer og delvist finansiere dette ved efterf√łlgende at indf√łre roadpricing p√• benzin- og dieselbiler.

Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 12:10 af RobertTheRobber
Sir_Cumcised
Moderator
19. juni 12:18
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Hvor meget forurener biler egentlig i forhold til hvor meget det fylder i dansk politik? Man kunne læse i de links jeg smed i går at brændeovne forurener mere. I forhold til alle mulige andre lande fungerer vores infrastruktur og vores CO2 aftryk er langt mindre end andre landes. Hvad med at vi fik folk over i nyere mere brændstofeffektive biler ved at regulere registringsafgiften, afgifter på tung trafik, skibe, fly osv.

Trafikken i KBH er jo ikke vanvittig fordi folk jo netop tager cyklen, det offentlige osv, fordi det koster en arm at parkere. Derimod kender jeg masser af folk i provinsen der alle tager deres egen bil p√• arbejde, selvom de fx bor i samme by. K√łrer fx fra Viborg til Silkeborg i 3 biler. Hvorfor forbedrer man ikke den offentlige trafik i Jylland?
Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 12:20 af Sir_Cumcised
Krook
bruger
19. juni 12:24
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Man kunne læse i de links jeg smed i går at brændeovne forurener mere


Det var dog kun lige ift. partikelforurening, ift. CO2 er der næppe tvivl om at bilerne forurener væsentligt mere.

Hvorfor forbedrer man ikke den offentlige trafik i Jylland?


Det er skidedyrt, og offentlig transport i tyndtbefolkede områder er især dyrt. Jeg ville blive overrasket hvis offentlig transport nogensinde rigtigt slår bilerne af pinden uden for de store byer.
Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 12:24 af Krook
Redondo69
bruger
19. juni 12:38
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Det er ganske enkelt ikke s√¶rlig effektivt. Nu har jeg en gang v√¶ret s√• heldig at f√• muligheden for at aftjene min v√¶rnepligt, og her fik jeg et kort, som gjorde at jeg kunne rejse gratis med toget. Fra Randers til H√łvelte hed rejsen dengang. Men hold op hvor er det dog ringe forhold. For det f√łrste er man ikke en gang garanteret en siddeplads, hvilket man dog kan overleve. For det andet s√• sidder man forf√¶rdeligt. De s√¶der er ganske enkelt ikke designet for, at man skal sidde behageligt.

Det handler om Convenience, og hvis man kan tage bilen, s√• er det langt bedre. Jeg tvivler ogs√• p√•, om h√łjere benzinpriser vil skr√¶mme folk fra at tage bilen. Det vil ganske enkelt bare v√¶re dyrere at v√¶re dansker. Man burde i stedet arbejde langt h√•rdere p√• et bedre alternativ.

Nu er dette ikke l√łsningen, men blot et eksempel p√• noget, som fungerer fremragende, men aldrig kan installeres i Danmark. Da jeg var i Tokyo m√• jeg sige, at deres offentlige transport fungerer fremragende. Jeg ville aldrig eje en bil, hvis jeg boede i Tokyo(det er ogs√• sv√¶rt at f√• lov til). Priserne fungerer rigtig godt, og togene k√łrer hele tiden. Det er blot at finde en undergrunds station, s√• kan man let komme fra A til B. Man er ikke afh√¶ngig af nogen rejseplan.

Nu har vi her i Aarhus f√•et en letbane, men jeg har ikke n√łdvendigvis indtrykket af, at det fungerer s√¶rlig godt. Man skal sgu stadigv√¶k k√¶mpe som cyklist for at komme over de mest trafikkerede veje, og det virker til, at trafikken har flyttet sig en del fra Randersvej eftersom, at den er blevet smallere grundet letbanen.

Jeg skal dog ikke sige, om det er sandheden, men sådan oplever jeg det.
Verdens st√łrste Red Bull Leipzig fan!

http://kortlink.dk/xt9b

Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 12:40 af Redondo69
Krigerisk pacifist
bruger
19. juni 13:06
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Danmark er et u-land p√• is√¶r skinnetransport. Det er fordi man har prioriteret privatbilismen igen og igen, og har accepteret at det nogle gange alts√• m√• tage 3 timer eller mere at rejse fra Aalborg til Aarhus eller at Aalborg - K√łbenhavn skal v√¶re en dagsrejse.
Nu har der v√¶ret lidt snak om forbindelse over kattegat, men selv her ville man udelukkende have en bilforbindelse, selvom det giver sig selv, at man kunne g√łre det voldsomt attraktivt at tage toget, s√•fremt man kunne komme fra Aarhus til K√łbenhavn p√• under to timer. Det er den slags projekter der virkelig kan rykke noget, b√•de ift Co2, produktivitet, kapacitetsbelastning og boligpriser. Men kan man forvente den slags fremsynethed fra moderne politikere?

SF har forst√•et lidt af det, med deres forslag om h√łjhastighedstoge igennem Europa. Der er en r√¶kke korridorer (eksempelvis Stockholm-K√łbenhavn-Hamborg) der ville kunne fungere som et reelt alternativ til flyrejser. Men jeg tror desv√¶rre ikke p√•, at det bliver til virkelighed. Selvom det virker som en oplagt ting for EU at tage fat p√•, nu hvor de gerne vil styrke unionen.
Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 13:08 af Krigerisk pacifist
Duck
bruger
19. juni 13:46
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Nej, Danmark er ikke et u-land indenfor togsektoren, og nej, man har ikke prioriteret privatbilismen igen og igen, snarere tv√¶rtimod. Det er ren og sk√¶r jammerkommoderetorik. I s√• fald er hele Europa et tog-U-land, men det kan selvf√łlgelig ogs√• v√¶re. Man beh√łver kun at kigge mod Tyskland og England for at se, hvor grelt det kan komme til at se ud, n√•r banerne privatiseres i stor stil. Der er vi trods alt noget bedre k√łrende, alle DSBs og Banedanmarks problemer til trods.

Hvad ang√•r forbindelsen over Kattegat uden togskinner, s√• var det jo et forslag, der var brugerfinanseret, hvor en bro med togskinner ville kr√¶ve, at statskassen skulle sp√¶de til. Som alt andet handler det om √łkonomi. Mon ikke alle Borgens politikere ville sige ja til en bro, hvis den ikke kostede en bondeg√•rd? Det jo altid v√¶re en afvejning. Jeg kan ikke lige se, hvordan det har noget at g√łre med manglende fremsynethed.
Mr. Pink
bruger
19. juni 14:29
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

"Det er vilkårene for at være på arbejdsmarkedet. Jeg har selv levet det liv, hvor jeg tog det offentlige på daglige basis og hvor transporten tog 4 timer om dagen. Bussen gik én gang hveranden time, men det er vilkårene".

Byt ovenstående ud med "fattig-Carina" og andre ligesindede.

Det er vilkårene, Carina.
Hvor er verdens bedste rygtebonanza? Savner den. Elsker transferrygter
Krigerisk pacifist
bruger
19. juni 14:33
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Du kan da se på antallet af motorveje, og penge der er smidt i vejprojekter rundt omkring. Derudover er skinnerne flere steder i så dårlig stand, at der ofte er skinnearbejde, der giver en rejsetid langt over hvad der virker rimeligt.
Jeg mener ikke, at lykken vil v√¶re at privatisere banerne, tv√¶rtimod. Jeg mener derimod, at man b√łr opprioritere hurtige afgange mellem landets st√łrste byer (gerne en anelse mere ambiti√łst end timeplanen)

det jo et forslag, der var brugerfinanseret, hvor en bro med togskinner ville kr√¶ve, at statskassen skulle sp√¶de til. Som alt andet handler det om √łkonomi. Mon ikke alle Borgens politikere ville sige ja til en bro, hvis den ikke kostede en bondeg√•rd?


Det handler nemlig om √łkonomi. At se broen som en udgift istedet for en investering er et k√¶mpe problem. Nuvel, den skal selvf√łlgelig ikke bygges for enhver pris, men en del af bel√łbet m√• forventes at komme igen, i takt med at man sk√¶rer ned p√• rejsetid og √łger produktiviteten. Pengene kan ogs√• tr√¶kkes fra det vi alligevel skal bruge p√• at skabe et alternativ til bil og fly.

Det er manglende fremsynethed, fordi det er s√•dan en investering der f√łrst begynder at tjene penge om mange √•r - m√•ske f√łrst om 15, og s√• er der ikke mange af de nuv√¶rende politikere tilbage til at h√łste frugterne af arbejdet. I de 15 √•r vil den jo udelukkende figurere som en udgift.

Dette indlæg er blevet rettet 19. juni 14:34 af Krigerisk pacifist
kimTell
bruger
19. juni 19:02
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Carolina Magdalene Maier (alternativet), fors√łgte p√• Facebook (i g√•r), at f√• √łnsket om frisind og hendes st√łtte til k√łnsadskillelse, til at g√• h√•nd i h√•nd.

Maier har dels misforst√•et casen fra hovedstadens sv√łmmeklub, og kommer vidt omkring i det, (for normalt t√¶nkende mennesker) besynderlige forsvar for det, der reelt er rendyrket kvindeundertrykkelse.

Men muntert, at betragte "partiets" sidste krampetrækninger.
Trist at humoren udfoldes i fors√łget p√• at p√• en opbakning til en inhuman, kvindeundertrykkende, ideologi.
FREM for alt

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 2519 2520 2521 ... 2573 2574 2575 Vis alle sider