Luk

bold.snak

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 2519 2520 2521 ... 3249 3250 3251 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Schelden
bruger
19. juni 2019 09:57
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

"Man kunne håbe, at arbejdsgivere i Kbh benytter det noget mere."

Er det ikke lidt det man gÞr med eksempelvis arbejde-hjemme-konceptet?

Personligt arbejder jeg i snit hjemme én gang om ugen.
- Det, fordi jeg har lyst, og ikke fordi jeg har lang transporttid (20 min).

Det er ikke sÊrlig tit, at der er fuldt hus hos os.

Min kÊre moder arbejder hjemme tre gange om ugen. Hun har så også 65+ min.
KÞbenhavn.
RobertTheRobber
bruger
19. juni 2019 11:53
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

@BS

For at sÊtte det firkantet op, så er bilen et luksusgode, så lÊnge der er alternativer. Så er det offentlige langsommere (og markant langsommere) i nogle tilfÊlde, men det er trods alt en hverdag, der er realiteten for mange mennesker i dag. Det er vilkårene for at vÊre på arbejdsmarkedet. Jeg har selv levet det liv, hvor jeg tog det offentlige på daglige basis og hvor transporten tog 4 timer om dagen. Bussen gik én gang hveranden time, men det er vilkårene. Til sidst valgte jeg i stedet at cykle de 25km., hvilket fungerede bedre.

Derfor er det også ret trÊttende at se på menneskerne i eksempelvis LuksusfÊlden, der altid begrÊder, hvor meget deres bil betyder for dem og at de ikke kan undvÊre den. Alligevel ser man i flere tilfÊlde, at selvom de bor på bÞ-landet, så kan det fungerer. Carpool, cykling til nÊrmeste stop/station, knallert og andre lÞsninger fungerer fint for flere mennesker. Jeg ved godt, at der altid vil vÊre nogen der bliver ramt af, at man skÊrer alle over én kam, men så er spÞrgsmålet som det så ofte er, laver man lovgivning for flertallet eller for mindretallet.

Logistikken bliver lettere med en bil, men en typisk borger lÞser eksempelvis manglen på bil på andre måder. Det er man trods alt nÞdsaget til, hvis man ikke har bil. Skal du flytte, er der Lej et Lig. Nyt kÞleskab, kan du betale kr. 300-500 for levering, skal du have ungerne med til familiebesÞg, er der DriveNow. Derudover kan du leje en bil på Gomore for bare kr-200-300 for en hel dag, som i princippet kan dÊkke alle fÞrnÊvnte forhold. Alle services koster penge, men det er trods alt langt billigere end at have bil, medmindre du kÞber 2-3 kÞleskabe om året. Så kan du efterfÞlgende beregne om alle disse services sammen med dit rejsekort koster mere end en bil, men det er fÞrst der, du kan skelne om hvorvidt bilen er et billigere alternativ eller et luksusgode.

Derudover er det noget fis at argumenter for, at har man ikke "levet livet med få transportmuligheder", kan man derfor ikke forstå andres behov for bil. Det er sgu ikke svÊrt at forestille sig eller have sympati og forståelse for, at livet bliver mindre ligetil for mange uden en belejlighedsmaskine.

Enhedslisten forslag bliver naturligvis ikke en realitet, sådan som det ser ud lige nu. Dog kunne man se på et alternativ, hvor man ikke skal betale for roadpricing, såfremt man eksempelvis kÞrer to eller flere sammen mere end 60-80% af ruten, blot en tanke. Man kunne investere stort i opladningstationer og delvist finansiere dette ved efterfÞlgende at indfÞre roadpricing på benzin- og dieselbiler.

Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 12:10 af RobertTheRobber
Sir
Moderator
19. juni 2019 12:18
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Hvor meget forurener biler egentlig i forhold til hvor meget det fylder i dansk politik? Man kunne lÊse i de links jeg smed i går at brÊndeovne forurener mere. I forhold til alle mulige andre lande fungerer vores infrastruktur og vores CO2 aftryk er langt mindre end andre landes. Hvad med at vi fik folk over i nyere mere brÊndstofeffektive biler ved at regulere registringsafgiften, afgifter på tung trafik, skibe, fly osv.

Trafikken i KBH er jo ikke vanvittig fordi folk jo netop tager cyklen, det offentlige osv, fordi det koster en arm at parkere. Derimod kender jeg masser af folk i provinsen der alle tager deres egen bil på arbejde, selvom de fx bor i samme by. KÞrer fx fra Viborg til Silkeborg i 3 biler. Hvorfor forbedrer man ikke den offentlige trafik i Jylland?
Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 12:20 af Sir
Krook
bruger
19. juni 2019 12:24
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Man kunne lÊse i de links jeg smed i går at brÊndeovne forurener mere


Det var dog kun lige ift. partikelforurening, ift. CO2 er der nÊppe tvivl om at bilerne forurener vÊsentligt mere.

Hvorfor forbedrer man ikke den offentlige trafik i Jylland?


Det er skidedyrt, og offentlig transport i tyndtbefolkede områder er isÊr dyrt. Jeg ville blive overrasket hvis offentlig transport nogensinde rigtigt slår bilerne af pinden uden for de store byer.
Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 12:24 af Krook
Slettet(202352200106)
bruger
19. juni 2019 12:38
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Det er ganske enkelt ikke sÊrlig effektivt. Nu har jeg en gang vÊret så heldig at få muligheden for at aftjene min vÊrnepligt, og her fik jeg et kort, som gjorde at jeg kunne rejse gratis med toget. Fra Randers til HÞvelte hed rejsen dengang. Men hold op hvor er det dog ringe forhold. For det fÞrste er man ikke en gang garanteret en siddeplads, hvilket man dog kan overleve. For det andet så sidder man forfÊrdeligt. De sÊder er ganske enkelt ikke designet for, at man skal sidde behageligt.

Det handler om Convenience, og hvis man kan tage bilen, så er det langt bedre. Jeg tvivler også på, om hÞjere benzinpriser vil skrÊmme folk fra at tage bilen. Det vil ganske enkelt bare vÊre dyrere at vÊre dansker. Man burde i stedet arbejde langt hårdere på et bedre alternativ.

Nu er dette ikke lÞsningen, men blot et eksempel på noget, som fungerer fremragende, men aldrig kan installeres i Danmark. Da jeg var i Tokyo må jeg sige, at deres offentlige transport fungerer fremragende. Jeg ville aldrig eje en bil, hvis jeg boede i Tokyo(det er også svÊrt at få lov til). Priserne fungerer rigtig godt, og togene kÞrer hele tiden. Det er blot at finde en undergrunds station, så kan man let komme fra A til B. Man er ikke afhÊngig af nogen rejseplan.

Nu har vi her i Aarhus fået en letbane, men jeg har ikke nÞdvendigvis indtrykket af, at det fungerer sÊrlig godt. Man skal sgu stadigvÊk kÊmpe som cyklist for at komme over de mest trafikkerede veje, og det virker til, at trafikken har flyttet sig en del fra Randersvej eftersom, at den er blevet smallere grundet letbanen.

Jeg skal dog ikke sige, om det er sandheden, men sådan oplever jeg det.
"Vi er bare ikke bedre"

Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 12:40 af Slettet(202352200106)
Slettet(561856201103)
Banned
19. juni 2019 13:06
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Danmark er et u-land på isÊr skinnetransport. Det er fordi man har prioriteret privatbilismen igen og igen, og har accepteret at det nogle gange altså må tage 3 timer eller mere at rejse fra Aalborg til Aarhus eller at Aalborg - KÞbenhavn skal vÊre en dagsrejse.
Nu har der vÊret lidt snak om forbindelse over kattegat, men selv her ville man udelukkende have en bilforbindelse, selvom det giver sig selv, at man kunne gÞre det voldsomt attraktivt at tage toget, såfremt man kunne komme fra Aarhus til KÞbenhavn på under to timer. Det er den slags projekter der virkelig kan rykke noget, både ift Co2, produktivitet, kapacitetsbelastning og boligpriser. Men kan man forvente den slags fremsynethed fra moderne politikere?

SF har forstået lidt af det, med deres forslag om hÞjhastighedstoge igennem Europa. Der er en rÊkke korridorer (eksempelvis Stockholm-KÞbenhavn-Hamborg) der ville kunne fungere som et reelt alternativ til flyrejser. Men jeg tror desvÊrre ikke på, at det bliver til virkelighed. Selvom det virker som en oplagt ting for EU at tage fat på, nu hvor de gerne vil styrke unionen.
Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 13:08 af Slettet(561856201103)
Duck
bruger
19. juni 2019 13:46
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Nej, Danmark er ikke et u-land indenfor togsektoren, og nej, man har ikke prioriteret privatbilismen igen og igen, snarere tvÊrtimod. Det er ren og skÊr jammerkommoderetorik. I så fald er hele Europa et tog-U-land, men det kan selvfÞlgelig også vÊre. Man behÞver kun at kigge mod Tyskland og England for at se, hvor grelt det kan komme til at se ud, når banerne privatiseres i stor stil. Der er vi trods alt noget bedre kÞrende, alle DSBs og Banedanmarks problemer til trods.

Hvad angår forbindelsen over Kattegat uden togskinner, så var det jo et forslag, der var brugerfinanseret, hvor en bro med togskinner ville krÊve, at statskassen skulle spÊde til. Som alt andet handler det om Þkonomi. Mon ikke alle Borgens politikere ville sige ja til en bro, hvis den ikke kostede en bondegård? Det jo altid vÊre en afvejning. Jeg kan ikke lige se, hvordan det har noget at gÞre med manglende fremsynethed.
Mr. Pink
bruger
19. juni 2019 14:29
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

"Det er vilkårene for at vÊre på arbejdsmarkedet. Jeg har selv levet det liv, hvor jeg tog det offentlige på daglige basis og hvor transporten tog 4 timer om dagen. Bussen gik én gang hveranden time, men det er vilkårene".

Byt ovenstående ud med "fattig-Carina" og andre ligesindede.

Det er vilkårene, Carina.
Hvor er verdens bedste rygtebonanza? Savner den. Elsker transferrygter
Slettet(561856201103)
Banned
19. juni 2019 14:33
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Du kan da se på antallet af motorveje, og penge der er smidt i vejprojekter rundt omkring. Derudover er skinnerne flere steder i så dårlig stand, at der ofte er skinnearbejde, der giver en rejsetid langt over hvad der virker rimeligt.
Jeg mener ikke, at lykken vil vÊre at privatisere banerne, tvÊrtimod. Jeg mener derimod, at man bÞr opprioritere hurtige afgange mellem landets stÞrste byer (gerne en anelse mere ambitiÞst end timeplanen)

det jo et forslag, der var brugerfinanseret, hvor en bro med togskinner ville krÊve, at statskassen skulle spÊde til. Som alt andet handler det om Þkonomi. Mon ikke alle Borgens politikere ville sige ja til en bro, hvis den ikke kostede en bondegård?


Det handler nemlig om Þkonomi. At se broen som en udgift istedet for en investering er et kÊmpe problem. Nuvel, den skal selvfÞlgelig ikke bygges for enhver pris, men en del af belÞbet må forventes at komme igen, i takt med at man skÊrer ned på rejsetid og Þger produktiviteten. Pengene kan også trÊkkes fra det vi alligevel skal bruge på at skabe et alternativ til bil og fly.

Det er manglende fremsynethed, fordi det er sådan en investering der fÞrst begynder at tjene penge om mange år - måske fÞrst om 15, og så er der ikke mange af de nuvÊrende politikere tilbage til at hÞste frugterne af arbejdet. I de 15 år vil den jo udelukkende figurere som en udgift.

Dette indlÊg er blevet rettet 19. juni 2019 14:34 af Slettet(561856201103)
Slettet(412118201009)
Banned
19. juni 2019 19:02
svar
anmeld

Sv: Dansk Politik

Carolina Magdalene Maier (alternativet), forsÞgte på Facebook (i går), at få Þnsket om frisind og hendes stÞtte til kÞnsadskillelse, til at gå hånd i hånd.

Maier har dels misforstået casen fra hovedstadens svÞmmeklub, og kommer vidt omkring i det, (for normalt tÊnkende mennesker) besynderlige forsvar for det, der reelt er rendyrket kvindeundertrykkelse.

Men muntert, at betragte "partiets" sidste krampetrÊkninger.
Trist at humoren udfoldes i forsÞget på at på en opbakning til en inhuman, kvindeundertrykkende, ideologi.
FREM for alt

Andet | Dansk Politik

1 2 3 ... 2519 2520 2521 ... 3249 3250 3251 Vis alle sider