Luk

bold.snak

Andet | gode film..

1 2 3 4 5 ... 1228 1229 1230 Vis alle sider  

Forfatter Indlæg
Pibe
bruger
23. juni 2006 13:38
svar
anmeld

Sv: gode film..

Bo Green Jensen rapporterer s√łvnigt i WA 2.-8. Juni:


[...]N√ÖR det kommer til stykket, var √•rets bedste film hverken Volver, Indig√®nes, Flandres eller The Wind that Shakes the Barley. Det var Alejandro Gonzalez I√Īarritus Babel, som modtog prisen for bedste instruktion. I√Īarritu (f. 1963), der sammen med Carlos Reygadas repr√¶senterer det ypperste i den yngste generation af mexicanske filmskabere, dannede √łjeblikkelig skole med de kronologisk ombrudte historier i Amores Perres (2000, da. Love‚Äôs a Bitch). Her blev en trafikulykke omdrejningspunkt for tre sammenl√łbende spor.

Fra Susanne Bier til Tom Tykwer tog en generation af instrukt√łrer filmen til sig og gjorde noget lignende. I√Īarritu, som selv var inspireret af Tarantinos kronologiske sl√łjfer i Reservoir Dogs og Pulp Fiction, havde skrevet sin film i samarbejde med Guillermo Arriaga (f. 1958), som b√¶rer p√• et stort socialt engagement og er en skarp kritiker af USA. Arriaga er ogs√• forfatteren bag Tommy Lee Jones‚Äô instrukt√łrdebut The Three Burials of Melquiades Estrada, en moderne western fra gr√¶nselandet mellem Texas og Mexico, som i fjor i Cannes fik guldpalmen for √•rets bedste manuskript.

I√Īarritu og Arriaga forsatte deres samarbejde i 21 Grams, som blev vist i Venedig i 2003. Her konvergerer en r√¶kke kronologiske spor i et pistolskud, som man f√łrst til slut kender baggrunden for. Filmens titel sigter til det vistnok videnskabelige faktum, at en menneskekrop i d√łds√łjeblikket taber 21 gram af sin v√¶gt. Med metodespillere som Sean Penn, Naomi Watts og Benicio del Toro i b√¶rende roller var filmen for intens til at v√¶re helt vellykket, men I√Īarritu og Arriaga vidste nu, at de arbejdede p√• en trilogi.

Denne afsluttes med Babel, hvor hele verden s√łges inddraget i en stor fort√¶lling om alle tings n√•de. Et amerikansk √¶gtepar, spillet af Brad Pitt og Cate Blanchett, er i Mellem√łsten for at finde hinanden igen. Imens tager den mexicanske hushj√¶lp (Adriana Barraza) sig af parrets b√łrn. Hun vil dog gerne v√¶re med til at fejre sin s√łns bryllup hjemme i Mexico. Samtidig, i Japan, fors√łger en d√łvstum teenagepige at passe ind i kammeraternes verden. Det lykkes ikke s√¶rlig godt. Pigen er alene med sin far, og kriminalpolitet kommer flere gange og sp√łrger til moderens d√łd, som var et selvmord.

Endelig samles tr√•dene, da to arabiske drenge eksperimenterer med en riffel, som deres far har k√łbt af en handlende. Den √¶ldste dreng kalder riflen defekt, fordi skuddet ikke, som lovet, kan ramme sit m√•l p√• en afstand af to kilometer. Hans lillebror, som er en bedre skytte, demonstrerer da v√•bnets form√•en. Han affyrer riflen mod en turistbus, som n√¶rmer sig nede p√• vejen. Skuddet rammer den amerikanske kvinde og udl√łser en diplomatisk konflikt, efterh√•nden som nyheden vokser sammen med terrorforskr√¶kkelsen i den elektroniske pseudovirkelighed p√• CNN.

Mens kvinden ligger s√•ret i Marokko, ringer manden hjem til Californien og siger, at hushj√¶lpen ikke m√• g√• til bryllup. Hun tager i stedet b√łrnene med. De f√•r k√łrelejlighed af hendes nev√ł (Gael Garcia Bernal), en karismatisk rod, som efter brylluppet g√•r i panik, da bilen bliver standset af en aggressiv amerikansk gr√¶nsevagt. Det hele er en misforst√•else, men b√łrnene er i livsfare og kvindens tilv√¶relse ligger i ruiner.

Det samme g√łr den japanske teenagers verden i Tokyo, hvor hun tager sit t√łj af og ringer til den venligste af de politim√¶nd, som spurgte til faderens v√•ben. Imens, i Marokko, er det lokale politi ved at gennembanke manden, som solgte en riffel til drengenes far. Han bedyrer, at han fik v√•bnet for√¶ret af en japaner. Ogs√• h√©r eskalerer misforst√•elsen. Da politiet √•bner ild, griber den yngste dreng riflen og skyder tilbage. Som tilskuer forst√•r man ham.

Hos I√Īarritu sidder man altid og venter p√• den n√¶ste ulykke, som bryder l√łs over filmens uskyldige hoveder. Man kan derfor have det forbehold, at hans film kommer t√¶t p√• at malke publikums sympati. P√• √łverste etage i h√łjhuset giver den japanske pige politiassistenten en seddel, som han f√łrst m√• l√¶se nede p√• gaden. Den melankolske alenefar vender tilbage og bekr√¶fter historien om riflen. Man har lyst til at sl√• de fascistiske amerikanske gr√¶nsevagter, som ikke vil lytte til hushj√¶lpens version.

Mod slutningen af Babel, som varer to en halv time, sad jeg og t√¶nkte, at n√•r den japanske pige springer om lidt, vil man endelig have nok af I√Īarritus kosmiske ironier. Men pigen springer ikke, og den amerikanske kvinde overlever. Den arabiske dreng og den mexicanske kvinde bliver derimod ofret til fort√¶llingens gud og anskueligg√łr, s√• ingen kan tage fejl, at denne verdens udsatte grupper ikke vil arve Jorden og himlen. Babel er nok den mest s√łnderlemmende kritik af amerikanernes paranoide herrefolksmentalitet, som man har set p√• denne side af 1970. Ydermere f√łles kritikken velbegrundet.

I√Īarritu siger om Babel, at den bogstaveligt gr√¶nseoverskridende film var sv√¶rere at realisere end Love‚Äôs A Bitch og 21 Grams, fordi han denne gang m√•tte jonglere med ¬Ľfire appelsiner¬ę, distinkte historier som skulle holdes i luften, f√łr de fik lov at l√łbe sammen i en slutning, der som s√¶dvanlig er kendt fra begyndelsen.

Tricket lykkes suver√¶nt, og modsat de √łvrige palmevindere, der alle s√łrger grundigt for, at ingen kan v√¶re i tvivl om budskabet, form√•r Babel som den bedste litteratur at sige flere ting p√• √©n gang. For eksempel bliver kritikken af Amerika aldrig formuleret, sk√łnt den arbejder under hver scene. H√łjdepunkterne er fysiske og visuelle: det spraglede mexicanske bryllup, som ses i de benovede amerikanske b√łrns perspektiv; stilheden i den japanske piges verden, som I√Īarritu lader bryde af omgivelsernes √łred√łvende version. [...]
Lucass1
bruger
23. juni 2006 13:45
svar
anmeld

Sv: gode film..

A history of Violence var en skuffelse synes jeg. Den var udmærket i 50-60 minutter hvorefter den mistede al spænding. Absolut ikke Oscar værdig efter min mening.

Desuden forstår jeg overhovedet ikke hvorfor at Brokeback Mountain var storfavorit til oscar uddelingen, en stor skuffelse synes jeg, det eneste positive var at der ikke var så meget mand-mand sex som jeg havde frygtet.

Nej, s√• er en film som Crash meget mere i min smag. og det at det er Paul Haggis debut som filminstrukt√łr samt at filmen kun havde et budget p√• $6 mio. G√łr det bare endnu mere imponerende, efter min mening den bedste oscar vinder i mange √•r.
Bishop
bruger
23. juni 2006 13:46
svar
anmeld

Sv: gode film..

Apropo Sean Penn som der var en der nævnte tidligere, så er Mystic River en rigtig god film med en altid godt spillende Tim Robins,

LINK: http://www.imdb.com/title/tt0327056/

Det var i√łvrigt Clintens instrukt√łr debut....
ForzaMilan
Don Ruffianeria
23. juni 2006 13:49
svar
anmeld

Sv: gode film..

H√łrt. Tim Robbins er spitzenklasse. En personlig fave´ - men p√¶nt undervurderet!
‚ÄúGennaro is someone who we don‚Äôt have to motivate at all, otherwise he‚Äôll end up splitting the world into two.‚ÄĚ
Pibe
bruger
23. juni 2006 13:53
svar
anmeld

Sv: gode film..

Robbins er da vældig charmerende (selv i Short Cuts) - men ikke ligefrem undervurderet. Shawshank Redemption er vel den mest hypede og yet mest banale film ever.
toreadore
Denne titel er k√łbt
23. juni 2006 13:58
svar
anmeld

Sv: gode film..

Clinten instruerede nu ogs√• The Unforgiven (De N√•desl√łse) fra 1992.

Faktisk havde han sin instrukt√łrdebut i 1971.
__________

Dette indlæg er blevet rettet 23. juni 2006 14:00 af toreadore
Tuco
bruger
23. juni 2006 13:59
svar
anmeld

Sv: gode film..

"Det var i√łvrigt Clintens instrukt√łr debut.... "

√ėh, nej det var det ikke. Eastwoood har instrueret film siden 70´erne.
I hate being bipolar, it√ā¬īs great!
Pibe
bruger
23. juni 2006 14:00
svar
anmeld

Sv: gode film..

Han har instrueret et hav af film. Herunder MADISON COUNTY.
Pibe
bruger
23. juni 2006 14:02
svar
anmeld

Sv: gode film..

Clint Eastwood har faktisk instrueret mange film. Vistnok siden 1971.
Dehvidefrafredensvang
bruger
23. juni 2006 14:02
svar
anmeld

Sv: gode film..

Saw 1 & 2, der s√• n√¶ppe er nogle smukke film. 1´eren er mere psykologisk, mens 2´eren mere lever p√• nogle klamme effekter.

Jeg synes, det er sjældent, at "horror"film imponerer mig, men Saw er der nu noget ved.

Andet | gode film..

1 2 3 4 5 ... 1228 1229 1230 Vis alle sider